Школе се боре за ученике

- У сеоским школама је ситуација још драматичнија, смањивање броја ученика је још израженије, затварају се издвојена одељења -

ЉУБИНКО ЗЛАТИЋ, ПЕДАГОГ ОШ „СТАРИ ГРАД“
Последњих година у нашем граду је приметно да постоји надметање између школа да привуку што више деце. Због чега је то тако, разговарали смо са Љубинком Златићем, педагогом у ОШ „Стари град“. Уједно, Златић је направио анализу завршних испита градских основних школа на основу званичних података.
– Људи су одувек тежили да усавршавају свој рад, да боље раде и буду што успешнији. Односи се то, како на лични, приватни план, тако и на рад у фирми, установи, институцији. Школство, односно просвета, као делатност од посебног друштвеног значаја, тим je позванија да стално усавршава свој рад и да постиже све боље и боље резултате. У нашем граду, током последњих десетак година, из године у годину се смањује број ученика. Скоро све градске школе сусрећу са овим проблемом. У сеоским школама је ситуација још драматичнија. У периоду од пре 15-20 година, општине Србије су својим одлукама одређивале подручја школских реона основних школа у којима је обавезно похађање наставе за сву децу са територије те школе. Сада се „демократизујемо“, та обавеза не постоји, па је све масовнија појава да родитељи своју децу уписују у школе удаљене и километар, па и више, иако имају школу преко пута свога стана, куће – рекао је Златић и додао да се ужички просветари труде да што бољим радом и успешнијим резултатима зауставе, или барем смање осипање ученика са којим се из године у годину сусрећу.
Што се тиче анализе завршних испита, Златић је за Ужичку недељу направио анализу на основу званичних података.
– Један од веома валидних показатеља рада основне школе су резултати којe ученици постижу на завршном (раније квалификационом) испиту. Резултати се са посебном пажњом и озбиљношћу анализирају у нашој школи, јер сматрамо да успеси које на тим испитима постижемо представљају један од најважнијих показатеља квалитета нашег рада и рада наших ученика. На завршним испитима из 2016. године најбољи резултат на тесту из српског језика су постигли ученици из ОШ „Стари град“ са просечно освојених 7,50 бодова по ученику; на другом месту је Прва основна школа „Краљ Петар II“ са просечних 7,30 бодова; треће место је са просечних 7,12 бодова освојила ОШ „Душан Јерковић“; на четвртом месту је ОШ „Нада Матић“ са 7,09 бодова просечно по ученику, док је најслабији резултат постигла ОШ „Слободан Секулић“ са 6,82 бода. Када је реч о математици, најбољи су били ученици ОШ „Душан Јерковић“ са просечно 5,78 бодова по ученику, на другом месту је Прва основна школа „Краљ Петар II“ са 5,67 бодова, трећи су ученици из ОШ „Слободан Секулић“ са 5,50 бодова, а последња ОШ „Алекса Дејовић“ са прилично слабим резултатом, од само 4,00 просечна бода по ученику. У комбинованом тесту, ученици ОШ „Стари град“ били су прилично убедљиви са 7,17 просечно освојених поена, други су ученици Прве основне школе „Краљ Петар II“ са просечних 6,75 бодова, потом ученици ОШ „Нада Матић“ на трећем месту са 6,44 бода; најслабији је резултат ученика школе из Крчагова са просечно 5,77 бодова. Када смо сабрали све ове поене, констатовали смо да су у укупном збиру просечно освојених поена, на последњем завршном испиту 2016. године најуспешнији били ученици из ОШ „Стари град“ са 19,93 поена. Ученици ове школе су били најбољи из српског језика, као и из комбинованог теста, што је било одлучујуће за укупно најбољи резултат. На другом месту је Прва основна школа, трећа је ОШ „Душан Јерковић“ са просечних 19,17 поена, док је најслабији резултат ученика школе из Севојна са просечно 17,33 поена – приказао је Златић резултате.
Поред ове анализе Златић је направио анализу претходних пет година.
– Уочавамо велике разлике у броју освојених поена на завршним испитима из 2015. и 2016. године у односу на претходне три године. То је резултат различитог рачунања бодова које су ученици постизали на тестовима.
– Из српског језика је најуспешнија била ОШ „Стари град“ која је имала три прва ранга (тј. најбоље резултате тих година) и два пута је била пета што је просечан ранг 1,64. Друго место деле школе Прва основна школа и ОШ „Душан Јерковић“ са просечним рангом 2,80. При томе је Прва основна школа по једном заузела прво, друго и треће место и два пута четврто место, а ОШ „Душан Јерковић“ била је једном друга и четири пута трећа. Најслабији резултат са просечним рангом 5,20 има школа ОШ „Слободан Секулић“ која је једном била четврта, две године је била пета и две године шеста.
– Из математике прво место деле Прва основна школа и ОШ „Душан Јерковић“ са просечним рангом 2,00. При томе је Прва основна школа била два пута прва, такође два пута друга и једном четврта, док је ОШ „Душан Јерковић“ била једном прва, три пута (тј. три године) друга и једном трећа. На другом месту је ОШ „Стари град“ чији су ученици из математике били два пута први, једном трећи и два пута четврти. Најслабији резултат су остварили ученици ОШ „Алекса Дејовић“, који су једном били трећи, једном пети и три пута, односно три године шести.
– Комбиновани тест се у претходних пет година полагао три пута, а најбољи резултат су остварили ученици ОШ „Стари град“, који су два пута били најбољи, а једне године су делили треће и четврто место са још једном школом. На другом месту je OШ „Нада Матић“ која је једном била друга, а два пута трећа, док најслабији резултат деле школе из Крчагова и Севојна.
– У укупном збиру резултата, са оба или сва три теста, у претходних пет година најбољи резултат су остварили ученици ОШ „Стари град“ који су четири године били најбољи, а једне године су били четврти. Следи на другом месту Прва основна школа, која је једне године била прва, два пута је била на другом месту, једне године је била трећа и једне године четврта. На трећем месту је ОШ „Душан Јерковић“, која је по два пута била на другом и трећем месту и једне године на четвртом месту. Најслабији резултат је остварила ОШ „Слободан Секулић“, која је имала три пета и два шеста ранга.
На питање како коментарише слабије резултате појединих школа, наш саговорник каже:
– Констатујем да се осетно слабији резултати школа из Крчагова и Севојна могу објаснити и израженијим карактеристикама приградских школа у односу на остале четири градске школе.
На крају Златић је рекао да је просек из српског језика школа из Ужица бољи у односу на друге општине у округу, а округ је у поређењу са републиком мало слабији. Математика је у односу на општине најбоља у Ужицу у односу на округ, а округ је изнад просека у републици.

З. Г.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.