U okviru projekta Obrazovanje za prava deteta, kao i tematskog povezivanja sadržaja iz različitih nastavnih predmeta, u OŠ „Nada Matić“ obeležen je Međunarodni dan tolerancije. Tolerancija je postala veoma važan i neophodan uslov uspešnog i zdravog razvoja, ne samo pojedinca, nego i društva u celini. S obzirom da su u našem društvu, još uvek, u velikoj meri prisutne netolerancija, diskriminacija i predrasude prema svemu što je različito, želeli smo da ukažemo da je znanje osnovno oruđe u borbi protiv predrasuda i težnji ka tolerantnijem društvu, kao i našem ličnom razvoju.
Na časovima redovne nastave ali i vannastavnih aktivnosti, istakli smo značaj tolerancije sa aspekta različitih nastavnih predmeta. Integrativni tip radionice obuhvatio je sledeće nastavne predmete: engleski jezik, italijanski jezik, likovnu kulturu, muzičku kulturu, istoriju, geografiju, fizičko vaspitanje, tehničko obrazovanje. Učesnici radionice bili su učenici od petog do osmog razrada predmetne nastave, kao i učenici kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška.
Moto naše tematske radionice bio je ,,Harmonija različitosti“. To je i naziv izložbe fotografija kojom je radionica počela.
Na časovima likovne kulture, učenici su dobili istraživačke zadatke da u svom neposrednom okruženju, gradu, široj okolini, pronađu što više različitih motiva, koji tek zajedno čine jednu lepšu celinu, i zabeleže ih foto-aparatom. Od nastalih fotografija sačinjena je izložba. Kroz najrazličitije motive (figuralne kompozicije, prirodu, lišće, voće, predmete svakodnevne upotrebe, stopala, šake), na simboličan način je prikazano kako razlike čine svet bogatijim. Tolerancija nas uči da prihvatamo drugačije od sebe i da nikoga ne diskriminišemo po pitanju verske, nacionalne, etničke, jezičke, rodne, starosne, socijalne ili bilo koje druge pripadnosti.
,,We are all different, but we all live together in the same world“ – ovo je naziv radionice kolažnog tipa koju su nam pripremili učenici na času engleskog jezika.
Hor učenika petog razreda izveo je pesmu ‘’Ebony and Ivory ‘’ (Paul McCartney and Stevie Wonder).
Nekoliko učenika nas je upoznalo na japanskom jeziku sa ključnim rečima koje simbolizuju toleranciju. Potom je usledila prezentacija boravka naših učenika u Švajcarskoj, u mestu Pestalozzi, kojom su nam preneli svoja iskustva u interkulturalnoj razmeni sa učenicima, pripadnicima drugih nacionalnosti, Makedoncima i Albancima.
Prezentovani su i citati pesme o toleranciji ‘’The highest result of education is tolerance’’ (Helen Keller), nakon čega je otpevana pesma ‘’Imagine’’ (John Lennon).
Kroz poster-prezentaciju koju su učenici izradili na časovima tehničkog i informatičkog obrazovanja, predstavljena je tolerancija u arhitekturi i građevinarstvu, lepota, forma i funkcija mostova. Bruklinski most, Golden gejt, Pon de Normandi, Tauer bridž, most na Žepi, most na Drini, samo su neka od ,,čuda arhitekture“ čije su se fotografije našle na prezentaciji. Izgraditi most, znači pružiti ruku prijateljstva i spojiti ono što priroda sama nije mogla da spoji. Mostovi ruše prepreke, brišu sve granice i otklanjaju nesuglacice među ljudima. Prezentacija je upotpunjena citatima Ive Andrića o mostovima.
Takođe, učenici su nam pripremili i male poklone napravljene od lako obradivih materijala (papira, kartona, drvenih štapića), u obliku srca, na kojima su ispisivali lepe poruke o toleranciji. Podelili su ih svim učesnicima radionice i gostima na kraju. U izradi poklona učestvovali su i učenici kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška, ispisavši poruke tolerancije na napravljenim srcima, šakama, cvetovima…
Kako različite veroispovesti doprinose očuvanju mira, univerzalnih ljudsih prava i sloboda, različitosti, borbi protiv predrasuda, predstavili su nam učenici kroz poster-prezentaciju koju su izradili na času geografije. Prezentacija je obuhvatila religije: islam, hrišćanstvo, budizam, konfučijanstvo, hinduizam, judaizam. Nakon predstavljanja religija, učenici su izveli koreografiju na jednu rep kompoziciju, jer rep muzika predstavlja simbol borbe protiv rasne, verske, socijalne i društvene diskriminacije.
O Nobelovoj nagradi za mir, šta ona predstavlja i ko su dobitnici, govorili su nam učenici istorijske sekcije. Kratak film snimljen u Narodnoj biblioteci Užice bio je rezultat njihovog istraživačkog rada o Nobelovoj nagradi za mir.
Integraciju dece imigranata u Italiji, kroz film „Splav“, predstavili su nam učenici na času italijanskog jezika. Reč je o animiranoj priči koja pomaže u stvaranju pozitivne slike izbeglica kod dece, pune poštovanja i ponosa, bez negativnih emocija, straha i predrasuda. Posle odgledanog filma, prezentovan je pano na kojem je prikazana priča „Splav“ u slikama. Učenici su pročitatali i nekoliko interesantnih informacija vezanih za školski život u multikulturalnoj italijanskoj školi.
U okviru predmeta muzička kultura i fizičko vaspitanje, učenici su pripremili veoma zanimljivu koreografiju na kompoziciju ,,Put oko sveta“. Obučeni u narodne nošnje, izveli su koreografiju ili korake (ako je bila u pitanju nacionalna igra), kojima su predstavili razne delove sveta: Grčku, Afriku, Bliski istok, Divlji zapad, Latinsku Ameriku, Španiju i Srbiju. Kroz muziku, igre i kostime, predstavljena je multikulturalnost i tolerancija, upoznavanje i prihvatanje različitih kultura i nacionalnih karakteristika iz celog sveta i domovine.
Na ovoj radionici integrativnog tipa, naučili smo da poznavanjem drugih kultura, upoznajemo druge ljude, druge navike, običaje, kulturu, verovanje. Shvatili smo da tolerancija predstavlja našu formu izražavanja i način da budemo ljudi. To nije samo moralna dužnost, to je politički i zakonit zahtev. Naučili smo da je tolerancija vrlina koja mir može učiniti mogućim, koja doprinosi menjanju kulture rata u kulturu mira. Tolerancija je harmonija u različitostima; svaki čovek je individua za sebe, sa različitim mišljenjima, interesovanjima i sposobnostima, i u skladu sa tim ima pravo da bude ono što jeste.
I na kraju, učeći o različitom, preispitujemo i svoje vrednosti, prioritete i uverenja.
Olivera Šuljagić