Возила су у складу са стандардом

- Четвртина од ових хиљаду прегледаних возила је окарактерисана као неисправна, са мањим или већим недостатком. Таква возила имају рок од три дана да се врате са исправљеним неисправностима. Ако се врате у року од три дана, контролишемо само те неисправности које смо забележили, а ако прође тај рок, технички преглед се ради изнова у потпуности -

АЛЕКСАНДАР ПЕТРОВИЋ – „ДУНАВ АУТО“
Три и по месеца је прошло од како је на снагу ступио нови Правилник о техничком прегледу возила. Александар Петровић из „Дунав ауто“ Ужице каже да се број аутомобила за то време није смањио, али да је око четвртина аутомобила била са неком неисправношћу.
– Почетком маја, тачније 5. маја, изашао је правилник о техничком прегледу, а почео је да се примењује почетком јула. Сви ти нови прописи су значајно променили многе ствари, пре свега за саме кориснике услуга техничког прегледа, а за саме раднике у одређеној мери. Минимално време за прегледе је значајно повећано, па за путничка возила, којих је највише, минимално време је пола сата, а за теретна возила 45 минута. То је у почетку производило незадовољство код корисника, због гужви које су створене. У ранијем периоду то минимално време није било прописано и трајало је око 20 минута у просеку, а некад и краће, и људи су навикли да се то завршава значајно брже. Сада људи прво морају да се навикну на стрпљење. Друга битна новина је фотографисање свих возила која дођу на технички преглед. То је пре свега прописано из разлога да би могло бити материјално документовано да су сва та возила била на линији техничког прегледа. То су неке најбитније новине који примећују корисници услуга – подсетио је Александар.
Запослени су добила упутства и у обавези су да познају Закон о безбедности саобраћаја и Правилник о техничком прегледу и још неколико правилника који су везани за делатност којом се баве.


– С обзиром да су овде радници дужи низ година запослени, они знају све те законе и прописе. Једина новина је овај нови Правилник о техничком прегледу. Имали су довољно времена да се упознају са најновијим правилима и релативно је брзо савладано, јер се све односи на струку – додао је Александар.
А када је реч о броју прегледаних возила, Петровић каже:
– Од почетка године до сада на линији техничког прегледа Дунав ауто у Ужицу је прегледано око 2.700 возила. Од почетка примене Правилника о техничком прегледу прегледано је око 1.000 возила, и путничких и теретних возила.
Једна од новина је да возило мора да буде чисто када дође на технички преглед.
– И раније је било прописано да возило буде чисто, само што га корисници нису поштовали. Ипак, сада не може на линију да дође запрскано и блатњаво. Ако дође такво, ми га евидентирамо и вратимо, а онда га власник поново довезе. Четвртина од ових хиљаду прегледаних возила је окарактерисана као неисправна, са мањим или већим недостатком. Таква возила имају рок од три дана да се врате са исправљеним неисправностима. Ако се врате у року од три дана, контролишемо само те неисправности које смо забележили, а ако прође тај рок, технички преглед се ради изнова у потпуности.
Петровић каже да је широка лепеза тих неисправности, које се јављају у највећем броју случајева.
– Најчешће су у питању светлосно-сигнални уређаји. Али, како одмиче време, власници све више обраћају пажњу на исправност пре него што дођу на технички преглед. Припреме возило, јер ако прођу као неисправни, они поново морају да чекају ред. За ових скоро четири месеца од примене правилника могу рећи да се смањује број неисправних возила. Поред сијалица, појављују се и други недостаци, попут неисправности уређаја за заустављање и управљање, неко нема комплетну опрему, најчешће прву помоћ, и слично. Раније се давао одређени рок да се те неправилности исправе и било је другачије. На пример, када се ради о неисправној сијалици, раније човек извезе возило и сам испред објекта замени, па се врати одмах. Али, сада, ако му не раде фарови, нека сијалица, иако замени овде испред, он поново мора да прође фотографисање и поново провођење свих тих евиденција, а то одузима време. Значајно су промењене евиденције које води контролор на линији техничког прегледа. Сада су те евиденције обимније, за разлику од раније. Мора им се посветити мало више пажње, детаљније су – рекао је Петровић.
На питање како странке реагују када се врате да исправе неисправности, Александар каже да реакције зависе од случаја до случаја.
– Већина долази савесно на технички преглед. Ако се утврди нека техничка неисправност већина прихвати то, јер је то у интересу и његове безбедности и свих других учесника у саобраћају. Има и изузетака, када људи буду незадовољни, када мисле да је то наш хир. Ми морамо да радимо по закону и држимо се тога. Као што рекох, све је мање тих случaјева да су људи незадовољни. Знају да морају, ако им је возило неисправно, да иду да га поправе. Они од нас добију списак шта је неисправно. Циљ свега тога је да имамо исправнија и, самим тим, безбеднија возила на путу. То има смисла, јер код нас је возни парк у таквом стању у каквом јесте, у складу са стандардом грађана. У просеку старост је 15 година и више, и таква возила изискују више одржавања, подложнија су кварењу и у сваком случају власник таквих кола мора да очекује да ће бити неисправности. Дакле, неко реагује бурно и када им објаснимо да је то у њиховом интересу, они схвате то, а на крају буду и задовољни.
Подсетили смо Петровића да је у „Дунав ауту“ у Пожеги на самом почетку примене правилника власник аутомобила запалио своје возило и тако изразио незадовољство новим правилником.


– То се десило на нашем техничком прегледу у Пожеги. То је појединачни случај, који се не може узети као мерило. Човек је био незадовољан исходом техничког прегледа и своје је незадовољство испољио паљењем свог возила. Немам даље информације шта је било са њим – рекао је Петровић.
Он је рекао да није дошло до смањења броја техничких прегледа.
– Међутим, постоје власници старих аутомобила, који се усмено информишу о прегледима, па онда одустају од техничког прегледа. То су возила која су стара више од 20 година, која су у таквом стању, да би довођење у стање да буду технички исправна, коштало више коштало него да набави друго возило. Тако да и власници отпада имају поприлично посла. И баш овај Правилник има за циљ да се таква возила склоне са путева. Али, уместо њих су дошли неки други, па тако да није дошло до смањења возила.
Такође, Петровић је рекао да је нови Закон о безбедности саобраћаја изашао 24. 12. 2009. године. Он је прописивао да се у року од 6 месеци, од изласка, морају изгласати и сви други подзаконски акти, који су се односили на правилник о ауто школама, правилник о техничком прегледу и још пара правилника. А тај рок од 6 месеци је био пролонгиран осам година и сви су га чекали као озебло сунце, јер је тај стари правилник био из 1984. године и имао је низ недостатака. Није био у складу са савременим конструкцијама аутомобила и свега осталог. Нови правилник је морао да донесе те промене, јер када је донет те 1984. године, „Фића“ је још био на тракама, а данас говоримо о електричним возилима и новим технологијама. Хрватска је 1997. године донела правилник који је сличан нашем данашњем, можда и за нијансу напреднији. Они су се тада прилагођавали тим новим трендовима у производњи аутомобила и техничким достигнућима.
Када је реч о старости возила која се довозе на техничке прегледе, наш саговорник каже, да има нових возила, али да је просечна старост возила око 15 година.
– У последњих седам до осам година тренд је да се увозе половна возила са еуро 3 стандардом. Таква возила се производе од 2000. године. То је возило које је старо 18 година и не може да буде баш у добром стању. Прошле године је у Србију увезено око 140.000 половних аутомобила различите старости, међу којима је гомила старија од 10 година, па чак и 15 година. Самим тим, таква возила када дођу на технички преглед имају потенцијални ризик да ће имати неку техничку неисправност. А то је опет у складу са нашим стандардом, али без обзира на стандард, мора се водити рачуна о техничкој исправности возила.
Многи власници су имали примедбе на куке.
– Правилник о испитивању возила у једном свом делу предвиђа да се уградња уређаја које спаја прикључно за вучно возило, код нас названо кука, сматра преправком возилом, јер је другачије од онога каквим га је произвођач предвидео. Свака преправка возила је законом дефинисана и предвиђа испитивање возила. Те куке су биле и раније на возилима, а сада је то децидно дефинисано. Возила се фотографишу и ако нема уверење о испитивању возило, оно не сме имати куку, ако произвођач није сам уградио. Тада се возило проглашава неисправним. Евентуално, ако се прибави возило од 2014. године па овамо, које је увезено са куком, онда има уверење које је издала Агенција за безбедност у саобраћају. То уверење значи да је возило имало куку и онда нема проблема. Сва возила која су раније увезена, морају прибавити документ од произвођача да је такво возило произведено са куком и само им то омогућава да прођу технички преглед. Или, друга опција је да се са уграђеном куку одвезе до овлашћене организације за испитивање и добиће уверење о исправности уређаја, и може се нормално регистровати. То је ствар која изазива незадовољство код људи, јер код већине власника је неопходна кука у оквиру свакодневних активности зато што многи живе на селу и возе приколице.
Такође, проблем код возила старије генерације, мада их је врло ретко, али их још увек има, да немају предвиђене појасеве на задњим седиштима и наслоне за главе.
– Правилник о подели моторних возила дефинише све уређаје и опрему коју возило мора поседовати. Ту пише да појасеви морају да буду на свим местима за седење, осим ако произвођач другачије није предвидео. Исто тако односи се за наслоне за главу. Али, то важи за возила произведена после 2011. године. Возила која су престала да се производе и произвођач није предвидео појасеве за сва места за седење, онда то возило их не мора имати. Из дискусије са људима знам да је било случајева да су људи одбијени од техничког прегледа, а нису морали бити одбијени, као што је на пример ти појасеви или наслони за главу, који нису фабрички произведени. Овај правилник је донео и једну битну ствар за контролоре, а то је да контролори имају личну материјалну и кривичну одговорност за то што раде. У ранијем периоду, ако су контролори направили неки пропуст, одговорно лице је једино сносило одговорност. Сада, сваки пропуст контролор сам плаћа из свог џепа и казне су јако високе. Чак су више од просечне плате, па и сами контролори имају страх, па понекад дође до неспоразума и тај приступ им је нешто строжији – објаснио је Александар Петровић.
Иначе, основне делатности „Дунав ауто“ центар Ужице су технички прегледи и регистрација возила. Ту се може урадити комплетна регистрација и добити регистрациона налепница, без одласка у МУП. Поред тога, постоје и секундарне услуге, попут радионице, где се раде ситне оправке, уградња стакала, затим реглажа трапа, као и „Дунав маркет“ где могу да се купе гуме и остале ствари које су неопходне за аутомобиле.
– „Дунав ауто“ је фирма која је основана од стране компаније „Дунав осигурање“. Почела је са неких пет техничких прегледа 2000. године и сада их има око 80 и та мрежа се шири . У овој делатности смо доминантни на тржишту Србије – рекао је Петровић.

Звездана Глигоријевић (Ужичка недеља 997)

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.