Folklorno baletski ansambl Mojsejev ponovo u Beogradu
Najbolji i najpoznatiji svetski i ruski folklorno baletski ansambl Mojsejev početkom decembra gostovaće na sceni Sava centra u Beogradu
Ansambl je nastao još davne 1937. godina, a, slobodno se može reći, kod nas nije bio dovoljno prisutan u svojoj slavi i umetničkoj veličini. Mojsejev postavlja umetničke standarde. Ono što posebno fascinira je veza između klasičnog baleta i folklorne igre. Igor Mojsejev (Igorь Aleksandrovič Moiseev), njihov koreograf, a koji je živeo do pre neku godinu, to je osetio. On je bio klasičan koreograf,igrač, i doživeo je 101 godinu. Interesovale su ga folklorne dimenzije igre. On je shvatio da u njegovoj zemlji postoje 180 različitih nacija, tako da je građanin sveta u svakom slučaju. Bio je veliki vizionar i sažeo je sve te tradicije svih naroda sveta u jedan moderan izraz koji danas zovemo moderan ples.
Deo koreografije biće Noć na golom brdu Musogorskog, a po motivima Gogoljeve pripovetke, i biće to kvalitetna mešavina modernog baleta i tradicionalnog folklora. Inače Mojsejev je jedan veliki ansambl koji čine 85 igrača iz Rusije. O predstojećem gostovanju ansambla Mojsejev, kao i o njihovoj saradnji govorili su Radojica Kuzmanović, nekadašnji prvi igrač i današnji koreograf ansambla Kolo i prof. dr Dragan Milinković, reditelj i dramaturg ansambla Kolo.
Radojica Kuzmanović,nekadašnji prvi igrač i današnji koreograf ansambla Kolo
– Zaista mi je veliko zadovoljstvo da govorim u ime velikog ansambla Mojsejev, ansambla od koga potiče sve što se tiče naše branše i naše prezentacije narodne igre. To je nešto što je zaista nadahnuto, scenski sjajno urađeno, koreografski sjajno osmišljeno, i što bi se reklo, to je vrhunac scenske umetnosti i njene prezentacije. Imao sam tu privilegiju i čast da baš prilikom stvaranja ovog programa budem konsultant za igre sa balkanskog područja, a što se dešavalo pre tri godine, a zajedno sa direktorkom ansambla Mojsejev. Tada sam upoznao pravu moć i snagu i istinske vrednosti u predstavljanju narodnih igara, bilo ruskih, bilo naših. Ipak, velika je razlika u onome što smo do sada gledali i onoga što smo gledali pre skoro četrdeset godina, kada sam drugim povodom bio tada u hali Pionir, kao igrač ansambla Kolo i to je bilo nešto što nas je ostavilo bez daha i što je vredelo videti. I ovaj program koji pokazuje sve mogućnosti i raznovrstan repertoar ansambla Mojsejev, koji na bazi tradicionalne igre umetnički nadgrađuje, stilizuje, komponuje te narodne igre, i faktički postavlja za sve nas širom sveta, sve one koji su se kasnije formirali, a oni su prvi, još pre drugog svetskog rata, da sve kasnije liči na njih, na njihov način organizovanja i programa i rada. Jedinstveni su po tome što njihovi programi, probe, su svakodnevni, prepodnevne, popodnevne. Uskoro ćemo u Beogradu imati prilike da vidimo jedan deo tradicionalnog programa i jedno snoviđenje koje je rađeno na sceni timskom organizacijom. To je nešto između folklora i modernog baleta. To su sve školovani igrači, muzičari, kompletna tehnika koja pruža poboljšanje svega što se uradi u scenskom i koreografskom smislu. Nadam se da ćemo svi uživati u tom programu, i mislim da je suvišno pričati o ansamblu Mojsejev, već trebalo bi doći, pogledati i doživeti ga na pravi način. Ono što pokazuje koliki je značaj ansambla Mojsejev za Rusiju i za ruski narod je to što je ansambl Mojsejev za vreme drugog svetskog rata, tada kao državni ansambl, za koji je bila formirana specijalna kompozicija, išao čak i do Berlina, gde su bukvalno umetnici tog ansambla pratili kako se pomerao front. Imali su scenu od dva vagona. Oni su po tome i jedan herojski ansambl, i ima jedno posebno mesto u njihovoj istoriji,jer obući nošnju svog naroda i zaigrati igr svog naroda je izraz najvećeg patriotizma koji možete prikazati.. Tu nije potrebna ni zastava ni himna da bi se znalo kome pripadate. Moram da kažem i nešto što ide u naš prilog, a to je da kod njih, na žalost, ne ide više igra iz naroda, već sa fakulteta i iz škola, dok je kod nas, još uvek igračke elemente uzimamo iz naroda za stvaranje svog programa. Još jedna zanimljivost iz perioda kada smo radili sa ansamblom Mojsejev je ta da kada bi radili sa drugim ansamblima prvo bi drugi ansambli igrali svoje tačke, a nakon njih bi igrali igrači ansambla Mojsejev. Međutim, kada smo mi, ansambl Kolo, došli na red, ljudi iz ansambla Mojseev su prvi izveli svoje igre, jer su rekli kao kompliment da kada ansambl Kolo igra, oni ne mogu igrati posle njega.
Prof dr Dragan Milinković, reditelj i dramaturg ansambla Kolo
– Ja se radujem što smo Radojica Kuzmanović i ja zajedno u ovome, jer je Radojica prvi čovek koji je meni najavio ansambl Mojsejev, ѕa koji sam ja do tada samo čuo, ali nisam znao šta je to, i nisam imao prilike da vidim. Znao sam samo ono što je Radojica tada znao kao prvi igrač ansambla Kolo. Moram da priznam da od tada ja ansambl Kolo, vidim, u jednom svom delu posla, aktivnosti, funkcije, kao ansambl Mojseev. Kažem precizno, u jednom delu, jer ansambl Kolo je bogatije za jedan program koji je apsolutno najvažniji, a to je naš klasični, ili da iskoristim termin naš tradicionalni folklor. To je ono u čemu smo najbliži precima, i đto ansambl Kolo treba da čuva. Mojseev je nekako jedna druga priča, meni kao reditelju i dramaturgu, veoma bliska i draga. Radojica Kuzmanović je radio koreografiju za ansambl Mojsejev, i oni su u svoj repertoar stavili i ansambl Kolo. Ansambl Kolo je za njih jedna važna institucija, a oni su takoše važni za Kolo. Na žalost, mi nismo imali sreće ni spremnosti da uradimo stvari koje su u ansamblu Mojsejev uspeli da urade, da se izbore ѕa svoj status, za svoj prostor, za svoje programe. Kao što znate, ansambl Kolo je prisutan već 66 godina, i ja ovo primam kao jedan pozdrav skoro sedmoj deceniji folklornog ansambla Kolo, a na žalost, i dalje bez rešenih tih ključnih stvari,bez svoje zgrade, bez pravog odnosa, iako je Kolo najautentičniji predstavnik naše scenske kulture, a o tradicijskoj kulturi ne treba ni govoriti. Radojica Kuzmanović je upravo otvorio taj prostor prema scenskom folkloru, koji je on i nazvao nacionalnim baletom. Ansambl Kolo taj prostor je otvorilo davno, ali ga nije naznačilo na pravi način. Kda posmatramo ansambl Mojseev trebalo bi da imamo u vidu da je jedno vreme folklor u Sovjetskom Savezu bio i zabranjen, da je bio skrajnut kao nešto što i nije kultura, i da je u tom periodu nastao jedan vakuum, i oni su uspeli da nakon tog perioda naprave ono po čemu se nekadašnji sovjetski i današnji ruski folklor prepoznaje. Pri svemu tome oni priznaju i znaju i daju do znanja da cene to što mi imamo kao kulturno nasleđe, i an čemu mi treba da radimo još više sa mnogo preciznijim tretmanom u odnosu države prema ansamblu Kolo. Žao mi je što ovo moram da kažem, ali oni koji smatraju da je opanak pežorativni termin, a ne umetnost, duboko nisu u pravu, jer sve ono što mi radimo potiče upravo iz onoga što smo dobili od naših pradedova.
To je naše nasleđe i mi bi na to trebalo da budemo ponosni. To potvrđuje i ansambl Mojsejev, kao i mnogi drugi ansambli u svetu koji postavljaju naše koreografije, i uče o našem folkloru. Mi smo pre desetak dana imali ovde neke goste folkloriste koji su na nogama dočekali ipozdravili program koji smo mi njima dali.Treba da sačuvamo i razvijamo to što imamo, i kada budemo gledali Mojsejeva, imajte u vidu da je i Kolo potpuno sposobno da radi tu istu przentaciju scenskog folklornog izraza. Radujem se ovom događaju i smatram da pada u pravo vreme za nas, i nadam se da će oni koji bi trebalo da odlučuju o institucijama naše kulture, da malo promene taj odnos, ili da ga bar malo unaprede. Možda je interesantno da kažemo da u svakom programu Mojsejeva ima desetak raznih nacija, i to je toliko atraktivno, scenski savršeno, da vam dok gledate zastane dah. To se danas odvaja u nešto što je Mojsejev sam po sebi, a on je institucija,globalni ansambl,ruski, što za Kolo, nadam se nećemo nikada reći, jer mi kada recimo radimo Mađare, mi ih radimo kao Mađare, a ne kao atraktivnu scensku tačku. Ne želim ovim ništa loše da kažem. Mojseev je baš to što jeste i on nikada nije bio ništa drugo, i on je i danas baš onakav kakvim ga je Igor zamislio prilikom osnivanja, i oni su znači svetski igrački ansambl. Oni jednostavno mogu da odigraju baš sve, i to rade najbolje na svetu.
Marko Mihajlović