početak AKTUELNO Фолклорно балетски ансамбл Мојсејев

Фолклорно балетски ансамбл Мојсејев

od Užička Nedelja
60 pregleda

Moiseyev Dance Company

Фолклорно балетски ансамбл Мојсејев  поново у Београду

Најбољи и најпознатији светски  и руски  фолклорно балетски ансамбл Мојсејев почетком децембра гостоваће на сцени Сава центра у Београду

Ансамбл  је настао још давне 1937. година, а, слободно се може рећи, код нас није био довољно присутан  у својој слави и уметничкој величини. Мојсејев поставља уметничке стандарде. Оно што посебно  фасцинира је веза између класичног балета и фолклорне игре. Игор Мојсејев (Игорь Александрович Моисеев), њихов кореограф, а који је живео  до пре неку годину,  то је осетио. Он је био класичан кореограф,играч, и доживео је 101 годину. Интересовале су га фолклорне димензије игре. Он је схватио да у његовој земљи постоје 180 различитих нација, тако да је грађанин света у сваком случају. Био је велики визионар и сажео је све те традиције свих народа света у један модеран израз који данас зовемо модеран плес.

Део кореографије биће Ноћ на голом брду Мусогорског, а по мотивима Гогољеве приповетке, и биће то квалитетна мешавина модерног балета и традиционалног фолклора. Иначе Мојсеjев је један велики ансамбл који чине 85 играча из Русије. О предстојећем гостовању ансамбла Мојсеjев, као и о њиховој сарадњи говорили су  Радојица Кузмановић, некадашњи први играч и данашњи кореограф ансамбла  Коло и  проф. др Драган Милинковић, редитељ и драматург ансамбла Коло.

Радојица Кузмановић,некадашњи први играч и  данашњи  кореограф  ансамбла  Коло

4a

–  Заиста ми је велико задовољство да говорим у име великог ансамбла Мојсејев, ансамбла од кога потиче све што се тиче наше бранше и  наше презентације народне игре. То је нешто што је заиста надахнуто, сценски сјајно урађено, кореографски сјајно осмишљено, и што би се рекло, то је врхунац сценске уметности и њене презентације. Имао сам ту привилегију и част да баш приликом стварања овог програма будем консултант за игре са балканског подручја, а што се дешавало пре три године, а заједно са директорком ансамбла Мојсејев. Тада сам упознао праву моћ и снагу и истинске вредности у представљању народних игара, било руских, било наших. Ипак, велика је разлика у ономе што смо до сада гледали и онога што смо гледали пре скоро четрдесет година, када сам другим поводом био тада у хали  Пионир, као играч ансамбла Коло и то је било нешто што нас је оставило без даха и што је вредело видети. И овај програм  који  показује све могућности и разноврстан репертоар ансамбла Мојсеjев, који на бази традиционалне игре уметнички надграђује, стилизује, компонује те народне игре, и фактички поставља за све нас широм света, све оне који су се касније формирали, а они су први, још пре другог светског рата, да све касније личи на њих, на њихов начин организовања и програма и рада. Јединствени су по томе што њихови програми, пробе, су свакодневни, преподневне, поподневне. Ускоро ћемо у Београду имати прилике да видимо један део традиционалног програма и једно  сновиђење које је рађено на сцени тимском организацијом. То је нешто између фолклора и  модерног балета. То су све школовани играчи, музичари, комплетна техника која пружа побољшање свега што се уради у сценском и кореографском смислу. Надам се да ћемо сви уживати у том програму, и мислим да је сувишно причати о ансамблу Мојсеjев, већ требало би доћи, погледати и доживети га на прави начин. Оно што показује колики је значај ансамбла Мојсеjев за Русију и за руски народ је то што је ансамбл Мојсеjев за време другог светског рата, тада као државни ансамбл, за који је била формирана специјална композиција, ишао чак и до Берлина, где су буквално уметници тог ансамбла пратили како се померао фронт. Имали су сцену од два вагона. Они су по томе и један херојски ансамбл, и има једно посебно место у њиховој историји,јер обући ношњу свог народа и заиграти игр свог народа је израз највећег патриотизма који можете приказати.. Ту није потребна ни застава ни химна да би се знало коме припадате. Морам да кажем и нешто што иде у наш прилог, а то је да код њих, на жалост, не иде више игра из народа, већ са факултета и из школа, док је код нас, још увек играчке елементе узимамо из народа за стварање свог програма. Још једна занимљивост из периода када смо радили са ансамблом Мојсеjев је та да када би радили са другим ансамблима прво би други ансамбли играли своје тачке, а након њих би играли играчи ансамбла Мојсеjев. Међутим, када смо ми, ансамбл Коло, дошли на ред, људи из ансамбла Мојсеев су први извели своје игре, јер су рекли као комплимент да када ансамбл Коло игра, они не могу играти после њега.

Проф др Драган Милинковић, редитељ и драматург ансамбла  Коло

LETACI

–   Ја се радујем што смо Радојица Кузмановић и ја заједно у овоме, јер је Радојица први човек који је мени најавио ансамбл Мојсеjев, ѕа који сам ја до тада само чуо, али нисам знао шта је то, и нисам имао прилике да видим. Знао сам само оно што је Радојица тада знао као први играч ансамбла Коло. Морам да признам да од тада ја ансамбл Коло, видим, у једном свом делу посла, активности, функције, као ансамбл Мојсеев. Кажем прецизно, у једном делу, јер ансамбл Коло је богатије за један програм који је апсолутно најважнији, а то је наш класични, или да искористим термин наш традиционални фолклор. То је оно у чему смо најближи прецима, и ђто ансамбл Коло треба да чува.  Мојсеев је некако једна друга прича, мени као редитељу и драматургу, веома блиска и драга. Радојица  Кузмановић је радио кореографију за ансамбл Мојсеjев, и они су у свој репертоар ставили и ансамбл Коло. Ансамбл Коло је за њих једна важна институција, а они су такоше важни за Коло.  На жалост, ми нисмо имали среће ни спремности да урадимо ствари које су у ансамблу Мојсеjев успели да ураде, да се изборе ѕа свој статус, за свој простор, за своје програме. Као што знате, ансамбл Коло је присутан већ 66 година, и ја ово примам као један поздрав скоро седмој деценији фолклорног ансамбла Коло, а на жалост, и даље без решених тих кључних ствари,без своје зграде, без правог односа, иако је Коло најаутентичнији представник наше сценске културе, а о традицијској култури не треба ни говорити. Радојица Кузмановић је управо отворио тај простор према сценском фолклору, који је он и назвао националним балетом. Ансамбл Коло тај простор  је отворило давно, али га није назначило на прави начин.  Кда посматрамо ансамбл Мојсеев требало би да имамо у виду да је једно време фолклор у Совјетском Савезу био и забрањен, да је био скрајнут као нешто што и није култура, и да је у том периоду  настао један вакуум, и они су успели да након тог периода направе оно по чему се некадашњи совјетски и данашњи руски фолклор препознаје. При свему томе они признају и знају и дају до знања да цене то што ми имамо као културно наслеђе, и ан чему ми треба да радимо још више са много прецизнијим третманом у односу државе према ансамблу Коло. Жао ми је што ово морам да кажем, али они који сматрају да је опанак пежоративни термин, а не уметност, дубоко нису у праву, јер све оно што ми радимо потиче управо из онога што смо добили од наших прадедова.

Night on the Bald mountain 2 Photo E.Masalkov

То је наше наслеђе и ми би на то требало да будемо поносни. То потврђује и ансамбл Мојсеjев, као и многи други ансамбли у свету који постављају наше кореографије, и уче о нашем фолклору. Ми смо пре десетак дана имали овде неке госте фолклористе који су на ногама дочекали ипоздравили програм који смо ми њима дали.Треба да сачувамо и развијамо то што имамо, и када будемо гледали Мојсеjева, имајте у виду да је и Коло потпуно способно да ради ту исту прзентацију сценског фолклорног израза. Радујем се овом догађају и сматрам да пада у право време за нас, и надам се да ће они који би требало да одлучују о институцијама наше културе, да мало промене тај однос, или да га бар мало унапреде. Можда је интересантно да кажемо да у сваком програму Мојсеjева има десетак разних нација, и то је толико атрактивно, сценски савршено, да вам док гледате застане дах. То се данас одваја у нешто што је Мојсеjев сам по себи, а он је институција,глобални ансамбл,руски, што за Коло, надам  се нећемо никада рећи, јер ми када рецимо радимо Мађаре, ми их радимо као Мађаре, а не као атрактивну сценску тачку. Не желим овим ништа лоше да кажем. Мојсеев је баш то што јесте и он никада није био ништа друго, и он је и данас баш онакав каквим га је Игор замислио приликом оснивања, и они су значи светски играчки ансамбл. Они једноставно могу да одиграју баш све, и то раде најбоље на свету.

Марко Михајловић

Night on the Bald mountain 1 Photo  E.Masalkov

Comments

comments

Povezani tekstovi

Napišite komentar

* Koristeći ovaj obrazac slažete se da podatke čuvamo i koristimo na našem sajtu.