ŠKOLA ZA PRIMER: OŠ „SLOBODAN SEKULIĆ“
Na nedavno održanom Sajmu obrazovanja i nastavnih sredstava, Osnovna škola „Slobodan Sekulić“ predstavila je svoj rad na štandu Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, kao jedna od deset uspešnih škola u Srbiji. Ta škola je bila pozvana od strane Ministarstva da posetiocima sajma prikaže svoju dobru praksu i uspehe koje postiže.
Direktor OŠ „Slobodan Sekulić“, Rafajlo Jelisavčić, kaže da je škola na osnovu određenih parametara izabrana kao jedna od 10 uspešnih škola u Srbiji, u okviru projekta „Prepoznaj, promoviši i proširi“.
– Projekat je počeo sa realizacijom 2015. godine i njegovi kreatori su Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja Republike Srbije, Instituta za psihologiju Filozofskog fakulteta u Beogadu, Tima za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva i Unicef kancelarije u Srbiji. Ovim izborom svrstani smo u red model škola, škola dobre prakse. Nakon realizacije jednogodišnjih projektnih aktivnosti, pozvani smo od strane Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja da našu, dobru praksu, prikažemo posetiocima sajma. Nastavak ovog projekta nosi naziv SHARE. Mi smo sada postali model škola, škola dobre prakse i putem studijskih posete, kroz sistem horizontalnog učenja upućujemo druge škole koje su manje uspešne, a imaju želju da napreduju, koji su putevi unapređenja rada škole – rekao je Jelisavčić.
On napominje da su se prilikom biranja škola, autori projekta imali u vidu određene ključne kvalitete.
– Na prvom mestu se podrazumevala dobra klima u školi, odnosno da se svi učesnici obrazovanja osećaju dobro u ustanovi, a posebno učenici i nastavnici. Drugi kvalitet, ne manje važan, je dobro upravljanje školom, radi ostvarenja zajednički postavljene vizije škole. Poseban kvalitet predstavlja činjenica da učenici imaju viša obrazovna postignuća, nego što se očekuje od određene škole. Naime, obrazovna postignuća su se posmatrala kao rezultat rada škole i njenih napora da se postigne što bolji uspeh, a ne nekih vanškolskih faktora koji utiču na uspeh. Tu se pre svega misli na obrazovni i ekonomski status porodica, koji omogućava bolju podršku roditelja u procesima učenja, kao i mogućnost da učenici imaju dobru podršku roditelja u učenju, kao i mogućnost da učenicima obezbede pohađanje privatnih časova. Dakle, postignuća učenika su pre svega pripisivana radu škole, više nego drugim faktorima, tražila se takozvana pedagoška dodatna vrednost – objasnio je direktor.
Ono što je Osnovnu školu „Slobodan Sekulić“ takođe kvalifikovalo do bude izabrana među deset uspešnijih je, prema rečima direktora, i najviša moguća ocena koju je škola dobila prilikom spoljne evaluacije kvaliteta rada škole. Takođe, u obzir su uzeti i rezultati sa završnih ispita. Prilikom utvrđivanja razultata sa završnih ispita, koje sprovodi ZVKOV, utvrđeno je da je škola iz Krčagova imala tu dodatnu pedagošku vrednost.
– Nakon izbora deset škola, štampana je publikacija „Prepoznaj, promoviši i proširi“, odnosno, objavljeno je deset priča o uspešnim školama. Ne znam da li je to neka posebnost, ali u ovoj publikaciji naša škola je prva predstavljena. Ključni kvaliteti, kako su uočili priređivači publikacije, su to što smo bili predvodnici u mnogim značajnim nacionalnim razvojnim projektima: školsko razvojno planiranje, kreiranje modela inkluzivnog obrazovanja, obrazovanje za održivi razvoj, a postali smo i škola vežbaonica za studente za nastavničku profesiju – kaže direktor škole.
U publikaciji u kojoj je prikazan rad škole se navodi: “Osnovna škola „Slobodan Sekulić“ predstavlja dobar primer kako se sve prilike za razvoj koriste ozbiljno i pametno, bilo da je reč o različitim nacionalnim inicijativama ili o povratnim informacijama koje škola o svom radu dobija od učenika i njihovih roditelja“. Navodi se i to da je poseban kvalitet ove škole sticanje funkcionalnih i međusobno povezanih i primenljivih znanja.
– Insistira se na učenju sa razumevanjem, a ne na „bubanju“. Nastavni sadržaji usmereni su na dostizanje ishoda i standarda od prvog do osmog razreda. Takođe, škola je unapredila školski program. On je objavljen na sajtu škole, tako da svaki učenik i roditelj može videti šta je potrebno da učenik zna na kraju svakog razreda iz nastavnih predmeta. Ovim škola delimično prevazilazi nesavršenost nastavnog plana i programa. Podsetio bih da je OŠ „Slobodan Sekulić“ ujedno pionir i promoter inkluzivnog obrazovanja u Republici Srbiji. Ona je znatno pre zakonskih rešenja uvela inkluzivno obrazovanje, kao vid poidrške učenicima, kroz, tada nazvane, „posebne programe“ – rekao je Jelisavčić.
Kako bi podstakli što veću motivaciju učenika za rad u toku nastave omogućili smo im aktivniju, progresivniju ulogu.
– Posebno razvijamo model vršnjačke edukacije, koji je podjednako uspešan u prirodnim i društvenim naukama. Vrednovanju i planiranju, kao polugama razvoja, pridaje se posebna pažnja. Brižljivo se analiziraju svi rezultati vrednovanja, ispitivanja i analiza, kako onih koji se sprovode unutar škole, tako i spoljnih. Sve što se uoči kao nedostatak, pokušava se otkloniti ili barem ublažiti. Stoga se u ovoj školi stručno usavršavanje ne smatra samo kao zakonska obaveza, već kao deo celoživotnog učenja – rekao je direktor OŠ „Slobodan Sekulić“.
On je dodao da apliciraju kod mnogih donatora, kako bi ostvarila ciljeve iz svojih strateških dokumenata razvoja.
– U dosadašnjem radu imali smo nesebičnu podršku lokalne uprave. Podigli smo sopstveni voćnjak na školskom imanju u Ljubanjama, a čiji se plodovi koristi u đačkoj kuhinji kao dopuna ishrani. Preduzete mere i aktivnosti na podizanju energetske efikasnosti dale su impozantne rezultate u smanjenju rashoda, kao i bolje uslove za rad. S ponosom ističem da smo dobar primer prakse kada je reč o primeni mera energetske efikasnosti u lokalnoj zajednici. Sve učionice su opremljene savremenom IKT opremom. Internet veza je dostupna u svakom kabinetu-učionici. Pored osnovnog obrazovanja i vaspitanja, škola realizuje pripremni predškolski program, a za potrebe porodica naših đaka prvog i drugog razreda, organizuje i produženi boravak. Na kraju, ovaj rezultat je plod dugogodišnjeg zajedničkog rada svih zaposlenih, spremnih da se menjaju, da menjaju svoje kompetencije i ja im i ovom prilikom iskazujem zahvalnost. Priznanje svakako prija, ali i obavezuje – zaključio je Jelisavčić.
I to nije sve. Direktor ove škole, kako kažu njegovi zaposleni, ima „milion ideja i ambicija“. Zahvaljujući kreativnim i odgovornim nastavnicima i stručnim saradnicima, za ovu školu će se još čuti kako opet prednjači u nekom segmentu svog rada.
Z. G.