početak NAJNOVIJE Kratko i nejasno

Kratko i nejasno

od nedelja
722 pregleda

dragan-babic-dveri-uzice-za-sajt

UŽIČI BUDŽET KAO I RASPRAVA O NJEMU
Na 5. sednici Skupštine grada usvojen je devetomesečni izveštaj o izvršenju budžeta i imenovani sastavi upravnih i nadzornih odbora gradskih ustanova, Skupštine privrednog društva „Biznis inkubator centar“, školskih odbora užičkih osnovnih i srednjih škola, kao i jedan član Gradskog štaba za vanredne situacije. Prema podacima iz izveštaja, od početka januara do kraja septembra, ukupno planirani i ostvareni prihodi, primanja i preneta neutrošena sredstva iz ranijih godina iznosili su 1.931.346.000 ili 75,26 posto od ovogodišnjeg budžeta, što je procentualno iznad idealne realizacije.
Međutim, iako se nije mnogo polemisalo o budžetu, odbornik Dveri, Dragan Babić, postavio je nekoliko pitanja, od kojih je jedno vezano i za Turističku organizaciju „Užice“, a dobio je nejasan odgovor. On je skrenuo pažnju na 56. stranu izveštaja o budžetu, gde je cilj „povećanje informisanosti o turističkoj ponudi grada na internetu i društvenim medijima“, a kao indikator „ukupan broj pratioca na društvenim mrežama“, za šta je budžetom predviđeno 12.386.500, a realizovano 4.156.816 dinara iz budžeta i još realizovano iz sopstvenih sredstava 1.977.000 dinara. To je bio povod za širi razgovor sa Babićem.

UN: Kako komentarišete devetomesečni izveštaj budžeta?
– Taj budžet je doneo prethodni saziv Skupštine grada, iako se radi o praktično istoj vlasti, a sadašnji saziv to treba da proveri i da bude kontrolno telo, da se vidi za šta je trošen novac i šta je predviđeno i šta realizovano. Naravno, izveštaj o budžetu su stavili u samo jednu tačku, koja je vrlo kratko trajala, bez nekih konkretnih obrazloženja onih koji su trebali da brane rashode i realizaciju budžeta. Ali sama realizacija je katastrofalna, a odgovora nigde. Stavke i merila da li je nešto urađeno su dvosmislena ili u najmanju ruku čudna.

UN: Tokom sednice imali ste primedbu za trošenje novca Turističke organizacije „Užice“. Objasnite nam zbog čega?
– Turistička organizacija „Užice“ ima svoj istorijat sa pehovima, a, kao primer, naveo bih slučaj čuvenog prevoda tabli na engleski. Za te table takođe imamo stavku u budžetu i za to je dat novac, što uključuje i, valjda, prevod. Zašto se uopšte plaćaju sa strane ljudi da prevode obične znakove na putu? Da li zato što u jednoj takvoj ustanovi nemamo makar jednog zaposlenog koji zna engleski jezik? Ili, na primer u Zlakusi, još pre nekoliko godina, na parkingu pre Potpećke pećine, postavljena je ogromna tabla Turističke organizacije „Užice“, na kojoj su ucrtani putevi koji nisu izgrađeni, a kampovi su obeleženi na pogrešnim mestima, poput puta kroz Potpeć ili auto kampa koji je obeležen na Lokvi umesto na Maloj Previji.
– I sada dolazimo do čuvenog sajta Turističke organizacije „Užice“. Sajt je na srpskom jeziku, na latinci i nema prevod ni na jedan drugi jezik, zastareo po dizajnu, bez makar dovoljno informacija i slika. To nije sajt koji bi trebalo da odgovara nekoj turističkoj organizaciji. U današnje vreme mnoge stvari su automatizovane, i veoma je lako za samo jedan dan ubaciti daleko više nego što sada trenutno postoji na sajtu. Alternativa ovom siromašnom sajtu košta celih 50 dolara, što podrazumeva besplatni Vordpres i plaćenu specijalizovanu temu za turističku ponudu. Da se razumemo, sajt je nešto što treba da bude na vrhu, sajt je onaj koji daje najviše informacija, dok su društvene mreže poput Fejsbuka, Tvitera i drugih, samo nogari, samo servisi koje vode ka sajtu, “reklamiraju” njegov sadržaj i služe za direktniju komunikaciju sa posetiocima. A onda je neko došao na ideju da turističku ponudu grada poboljša preko Fejsbuk stranice i da „lajkovanje“ usvoji kao merilo kvaliteta. I za to je budžetom predviđeno 12 miliona za Fejsbuk stranicu za godinu dana! Za ovih devet meseci već je utrošeno preko 4 miliona iz budžeta i još oko dva miliona iz sopstvenih sredstava. Toliko je novca usvojio ovaj nemi saziv Skupštine. Ispada da su oni usvojili brojanje „lajkova“ na FB stranici. Tu su, u toj stavci izveštaja, stavili da je krajem 2015. godine, bilo 1.972 „lajkova“, a u novembru ove godine, do pre neki dan, bilo je 3.300 „lajkova“. Za porediti, Kosjerić ima preko 5.000 „lajkova“, pa da li su to oni možda dali 50.000 evra godišnje? Iz te stavke proizilazi da je TO Užice za 1.300 lajkova utrošila 4,1 miliona dinara iz budžeta ili oko 34.000 evra i verovatno onih 1,9 miliona dinara iz sopstvenih sredstava. Dakle, to dođe 24 evra po lajku samo iz budžeta. Najbizarnija stvar je ta što je po istom sistemu, za istu stavku za usvojeni budžet za 2015. godinu, potrošeno takođe oko 5 miliona dinara iz budžeta i oko 1,6 miliona dinara iz sopstvenih sredstava. Dakle, za dve godine, za praktično nikakvu i krajnje besmislenu aktivnost, Grad Užice i TO su izdvojili 100.000 evra. Postavlja se pitanje ko je dobio taj posao, na koji način, ko je došao na ideju da se daju pare avansno bez ikakvog rezultata i sumnjive realizacije? Zašto je to usvojeno i odobreno kao trošak i u 2015. godini? I u svakom slučaju to što je plaćeno će se pojaviti samo u Srbiji, jer nema prevoda na engleskom ili na bilo koji drugi jezik, a prema komentarima koji se ostavljaju, vidi se da je najviše ljudi iz Užica. Zar se Turistička organizacija Užice reklamira Užičanima?! Da li je smisao te stranice da se Užičani dopisuju? Da se to dogodilo u Beogradu, pa ajde, veći grad, veća sredstva i može da se previdi ta stavka, ali u Užicu, gde imamo grdnih problema sa infrastrukturom, takvo trošenje sredstava ne bi smelo da se dogodi, a ni prećuti.

UN: Takođe, prema izveštaju iz budžeta vidi se da mnoge stavke, koje se tiču infrastrukture nisu realizovane, odnosno da su predviđene pare, ali da nisu utrošene. Kako to komentarišete?
– Pitam se da li je to bilo samo puko obećanje pred izbore? Zanimljivo je da su sve stavke koje se odnose na specijalizovane usluge realizovane do 100 posto, naravno plate 70 posto što odgovara periodu od 9 meseci, dok za mnoge puteve, kišne kanalizacije, vodovodne mreže realizacija je nula. A govorimo o projektima na infrastrukturi, koji zahtevaju manja sredstva od onoga što se potrošilo za pomenuto „lajkovanje“ ili za usluge po ugovoru u kancelariji gradonačelnika. A užički odbornici glasaju, te glasaju, nema nikakve rasprave, niti ima onih koji su odgovorni da to obrazlože. U stvari, neki od njih nisu bili ni prisutni. I opet će sutra da prave novi budžet i stalno u krug, a pare odlaze.

UN: Postavili ste pitanje za ličnosti koje se imenuju u upravne i nadzorne odbore?
– Pa, da. Cela sednica se svela na imenovanje članova upravnih i nadzornih osoba. Odbornici su dobili samo ime i prezime te osobe koja se imenuje. Drugo ništa ne znamo o njoj. Zato sam i pitao zašto nemamo neko obrazloženje, a dobio sam samo neki nesuvisli odgovor. Nemate nijedan podatak, koje je školske spreme ta osoba, koliki je radni staž, koliko ima iskustva, zašto su oni predloženi u upravne i nadzorne odbore? Ništa od toga ne znamo. Da li od nas očekuju da mi poznajemo sve ljude u Užicu? Mi smo pokušali da saznamo nešto o njima, van skupštinskih okvira, i shvatili smo da se veliki broj predloženih članova nalazi na izbornim listama SPS-a i SNS-a. Zna se da upravni i nadzorni odbori treba da kontrolišu rad preduzeća. Očekuje se da to budu iskusni ljudi, pa neka budu i ljudi u penziji. Međutim, decenijska je praksa da se na takve pozicije ubacuju previše mladi ljudi ili jednostavno nekompetentni, bez obzira na godište, bez iskustva da bi kontrolisali nešto što nikada nisu radili i da vrše taku ozbiljnu kontrolnu funkciju.

UN: Kako komentarišete imenovanje radikala za zamenika predsednika Skupštine grada?
– To je logičan sled događaja. Ponovo su zajedno. Verovatno su bili nesrećni što su bili odvojeni, pa eto ih srećne što su ponovo zajedno. Očigledno je da je nestalo ideologije, ideja, nema opšteg interesa, samo se ide na podelu plena. Celo društvo su spustili na tu lestvicu. No, mi ne želimo da učestvujemo u svemu tome, niti ćemo. Verovatno zato nismo dobri političari. Ali to nas sigurno neće sprečiti u tome da ne ćutimo i da ne sedimo samo nemo sa strane.

boban perišić turistička užice

Odgovor Turističke organizacije „Užice“

Užička nedelja je od Bobana Perišića, direktora Turističke organizacije „Užice“, po Zakonu o dostupnosti informacijama, tražila fotokopije svih računa i izvoda, koji bi objasnili potrošenu cifru od 4 i više miliona dinara, a, za sada, dobili smo samo objašnjenje oko spornih „lajkova“. Čim dobijemo ostatak dokumentacije, objavićemo je na sajtu Užičke nedelje i u narednom broju. Nadamo se da ćemo kompletnu traženu dokumentaciju dobiti u zakonskom roku od 15 dana, kako ne bi pisali prijavu republičkom povereniku.

„Prema uputstvu za izradu budžeta za 2016. godinu izdatom od strane Ministarstva finansija, prilikom izrade istog, a prema Zakonu o budžetu, Turistička organizacija Užica izradila je isti prema zakonskim okvirima.
Prema ovom uputstvu, postoje dve programse aktivnosti koje se sprovode u ovoj godini. Navedene aktivnosti su obeležene kao 1502 – 0001 i 1502-0002. Svaka programska aktivnost mora imati određeni cilj i indikator koji mora biti jasno merljiv. Kako je prema uputstvu moguće postaviti samo jedan cilj, odnosno indikator, u dogovoru sa stručnim službama Gradske uprave, određeno je da se kao cilj za navedenu programsku aktivnost postavi povećanje broja posetilaca na zvaničnoj Fejsbuk stranici, dok je kao indikator određen broj lajkova na istoj. Cilj je određen zbog značaja uticaja društvenih mreža u savremenom društvu. Dakle, u programskoj aktivnosti 1502-0002 pod nazivom promocija turizma, sadržane su i ostale aktivnosti vezane za redovno poslovanje TO Užica. Što se tiče direktnog utroška na internet marketing, on je u tekućoj godini iznosio 140.000 dinara. U ovaj iznos ušlo je redizajniranje sajta, održavanje istog na godišnjem nivou, fejsbuk kampanja, gugl kampanja, redovno ažuriranje stranica, kao i sve ostale aktivnosti koje se sprovode putem interneta. Trenutni broj sviđanja stranice na Fejsbuku je 3.369.
Očigledno je došlo do nerazumevanja jer TO Užica nije utrošila sredstva plaćajući Fejsbuk, već je na osnovu indikatora i ciljeva došlo do pogrešnog zaključka, što se može utvrditi na osnovu finansijskog plana u kome su sadržane navedene programske aktivnosti.“

Zvezdana Gligorijević

Comments

comments

Povezani tekstovi

Napišite komentar

* Koristeći ovaj obrazac slažete se da podatke čuvamo i koristimo na našem sajtu.