PREZENTACIJA PRIMERA DOBRE PRAKSE U NASTAVI
Prezentacija primera dobre prakse u nastavi, koji su ostvareni tokom 2017/2018. godine, realizovana je u sredu, 9. maja 2017. godine, u RCU. Ovu prezentaciju je organizovala Vesna Lučić, profesor istorije i spoljni saradnik Ministarstva prosvete u saradnji sa RC Užice.
– Želja je bila da iskoristimo prednosti horizontalne evaluacije i da predstavimo raznovrsne primere realizovanih aktivnosti nastavnika, kao primere dobre prakse sa područja Zlatiborskog okruga. Demonstrirani su oblici i metode nastave koji su se do sada ređe izvodili u svakodnevnoj praksi, a to su: integrativna – tematska nastava, projektna nastava, izvrnuta učionica i ambijentalna nastava, kao i metoda-tehnika rada – lanac znanja u praksi. Iako su nosioci aktivnosti bili, uglavnom istoričari, prezentovane teme i primeri su upotrebljivi u svim predmetima – rekla je Vesna Lučić.
Predstavljeni su primeri su užičkih nastavnika i nastavnika škola iz okruga.
Ana Petronijević Vasiljević, profesor istorije i Ana Nonin Janković, profesor ruskog jezika, koordinirale su čas integrativne-tematske nastave „Nova godina“. Objedinjeni su svi predmeti u školi vezani za ovu temu, što je bio veoma zahtevan cilj. Održana su dva časa, jedan u OŠ „Dimitrije Tucović“ u Čajetini, a jedan u školi na Zlatiboru, krajem decembra 2017.godine.
Milomir Maksimović, profesor istorije, autor i koordinator je aktivnosti „Nedelja srednjeg veka“. U okviru ove nedelje tematske nastave su obrađeni srednjovekovna jela, muzika, kostimi, zaboravljena srpska imena i Sveti Sava u istoriji, geografiji i književnosti u OŠ „Prva osnovna škola Kralj Petar II“ Užice, krajem januara 2018. godine.
Gordana Tomonjić, profesor pedagogije je predstavila čas „Lanac znanja-metoda u nastavi geografije“, koji je realizovala sa Markom Nikolićem, profesorom geografije i Časlavom Nikolićem, nastavnikom istorije i geografije, a koji je objavljen kao stručni rad u časopisu „Obrazovna tehnologija“ 2017. godine. Čas je realiozovan u OŠ „Dušan Jerković“ Kostojevići i OŠ „Stevan Joksimović“ Rogačica.
Vera Isailović, profesor istorije-pedagoški savetnik u OŠ „Stevan Čolović“ u Arilju, autor je nagrađenog digitalnog časa „Učimo od predaka“. Tema je kultura Srba krajem XIX i početkom XX veka. Predstavljene aktivnosti su odličan primer projektne nastave i izvrnute učionice. Prezentovan je rad sa veb-alatima: „Gugl učionica i korišćenje kviza kahu (Kahoot)“.
Vesna Lučić, profesor istorije-pedagoški savetnik, ko-autor je nacionalnog projekta na e-tviningu „Moji preci-moj ponos“. Tema je bila istraživanje porodične istorije u Prvom svetskom ratu. Predstavljen je na on-lajn evropskoj konferenciji „Kreativna učionica“ u martu 2018. U ovaj projekat su bile uključene autori: Vesna Kostić, OŠ „Jovan Dučić“ Beograd i Vesna Lučić OŠ „Stari grad“ Užice, kao i Dragana Benić OŠ „Kosta Trifković“ Novi Sad i Tatjana Hadžić Jovović iz Srpske dopunske škole u kantonu Argau. Prikupljeno je preko 40 ličnih priča i izrađeno osam kratkih filmova o svojim precima. Prisutni su upoznati i sa e-tvining portalom i veb-alatom ourboks (ourboox) i kviz-mejker (quiz-maker).
Dušica Ilić, profesor istorije iz Užičke gimnazije, sa koleginicom Jadrankom Papić, organizovala je stručnu ekskurziju za učenike i nastavnike „Putevima srpskih ratnika“ i koordinirala izradu istoimenog učeničkog filma u školskoj 2017/2018. Ovo je odličan primer ambijentalne nastave, u kojoj su učenici, na terenu, snimali i prikupljali podatke, pisali svoje utiske i na osnovu toga izradili film.
– Svi primeri dobre prakse, više ili manje, razvijaju kod učenika međupredmetne kompetencije, ka čemu teži savremeno obrazovanje, a to su: za celoživotno učenje, veštine komunikacije, rad sa podacima i informacijama, digitalna kompetencija, rešavanje problema, veština saradnje, estetska kompetencija – rekla je Vesna.
Prezentaciji je prisustvovalo 38 profesora iz celog Zlatiborskog okruga, i iz osnovnih i iz srednjih škola, kao i Radmila Marjanović, savetnik iz ŠU Užice. U lepoj atmosferi svi prisutni su izrazili zadovoljstvo onim što su čuli i rekli su da bi trebalo ovakve prezentacije organizovati češće, jer ovo što su čuli nije puko teoretisanje, već praksa.
Z. G.