U Regionalnoj privrednoj komori Užice, Privredna komora Srbije u saradnji sa Ministarstvom privrede i Ministarstvom finansija, tačnije Upravom carina, organizovala je treću u nizu edukativnih radionica koje se odnose na razvoj preduzetništva, efikasnijeg poslovanja i jačanja konkurentnosti. Cilj edukativnih radionica je poboljšanje poslovnog ambijenta, podrška sektoru malih i srednjih preduzeća i jačanje efikasnosti i konkurentnosti domaće privrede.
Inicijativa koja je pokrenuta od strane Privredne komore Srbije, a u kojoj učestvuje i Ministarstvo privrede i Uprava Carina, ima za cilj podizanje svesti vlasnika malih i srednjih preduzeća u pogledu ciljeva koje sprovodi Ministarstvo privrede. Reč je o paketu finansijskih i nefinansijskih mera koje je ministarstvo realizovalo u ovoj godini i planovima za 2016. godinu. Privrednici su se upoznali sa rezultatima koji su postignuti ove godine, a predstavljen im je i novi program podrške za mala i srednja preduzeća. Pre svega za nabavku opreme, gde se očekuje javni poziv za mala i srednja preduzeća tokom novembra.
Tu su još neki planovi i aktivnosti za 2016. godinu, o čemu su privrednici upoznati na skupu. Subvencije su, kako saznajemo, predviđene ovim programom koji će se realizovati u saradnji sa komercijalnim bankama. Javni poziv za komercijalne banke je završen i očekuje se objava konačne liste svih onih koji su ispunili predviđene uslove, tako da će uskoro biti prosleđena informacija na koji način kompanije mogu da konkurišu za ova sredstva.
– Male privrednike najviše intrigiraju pitanja koja se odnose na mere finansijske podrške, ali, naravno, mi smo se osvrnuli i na mere nefinansijske podrške, koje su izuzetno interesantne i od velikog značaja za mala i srednja preduzeća, naročito kada je reč o određenim informacijama, uslugama i uopšte mogućnostima podrške našim kompanijama, koje pre svega traže strane partnere i mogućnost povezivanja sa inostranim tržištem. Uprava carina prepoznala je probleme sa kojima se kompanije suočavaju, posebno mala i srednja preduzeća u svakodnevnom radu i izdala je brošuru Srpska carina u susret privredi, kojom su, pre svega, objašnjeni propisi koji se primenjuju u carinskom poslovanju i olakšice koje se omogućuju kroz pojednostavljene carinske postupke. Pored toga, u ovim radionicama su predstavljene i novine, a to je dodeljivanje statusa ovlašćenog privrednog subjekta, koji nije namenjen samo velikim kompanijama, već svim učesnicima u carinskom postupku, koji, u slučaju ispunjavanja zakonom propisanih uslova, dobijaju takozvani status pouzdanog partnera. Pored toga, na ovim radionicama Uprava carina prezentuje i sve ono što je radila u protekle tri godine na aktivnostima vezanim za pristupanje Republike Srbije dvema veoma značajnim konvencijama, konvenciji o zajedničkom tranzitnom postupku i konvenciji o pojednostavljenim formalnostima u trgovini robom. Ove dve konvencije podrazumevaju ulazak Srbije u zajednički tranzitni postupak. Taj postupak se primenjuje između 28 zemalja Evropske unije, četiri zemlje EFTA sporazuma koje su pristupile ovim konvencijama 2012. godine i Makedonije koja je pristupila u julu ove godine. Ovim konvencijama operativni početak zajedničkog tranzitnog postupka planiran je za sledeću godinu i to je prvi elektronski dokument koji se uvodi u carinu i samim tim omogućuje značajno smanjanje troškova i povećanje nivoa konkurentnosti svim učesnicima u postupku tranzita. Pored toga, imajući u vidu geostrateški položaj Republike Srbije, kao izuzetno tranzitne zemlje, ulazak u ovaj zajednički tranzitni postupak, pre svega, znači povećanje konkurentnosti nama najznačajnijeg Koridora 10. Upravo zbog pojednostavljivanja carinskih postupaka i elektronske razmene poruka između privrednih subjekata i carine, neće imati potrebe za produženjem radnog vremena, jer je elektronska komunikacija moguća i kada carina ne radi- rekla je u Regionalnoj privrednoj komori Užice Olga Protić, načelnik odeljenja za tranzit roba u Upravi carina.
LJ.K.