АФЕРА ФЕЈСБУК: КАКО СЕ ТРОШЕ НАШИ НОВЦИ
У прошлом броју Ужичке недеље писали смо о ребалансу буџета града у Ужица, односно о ставкама како је Туристичка организација потрошила новац у 2016. око чега су полемику покренули одборници Двери. Та ставка у буџету води се под називом „повећање информисаности о туристичкој понуди града на интернету и друштвеним медијима за укупан број пратиоца на друштвеним мрежама, тј. Фејсбуку“ и буџетом је било предвиђено 12.386.500 динара, од чега је потрошено 4.156.816 динара за девет месеци. Затражили смо од директора Туристичке организације Бобана Перишића одговор и пратећу документацију. У прошлом броју је образложио да је „Туристичка организација према упутству за израду буџета за 2016. годину издатом од стране Министарства финансија, израдила буџет према том упутству и навела да постоје две програмске активности које се спроводе у овој години. Наведене активности су обележене као 1502 – 0001 и 1502-0002. Свака програмска активност мора имати одређени циљ и индикатор који мора бити јасно мерљив. Како је према упутству могуће поставити само један циљ, односно индикатор, у договору са стручним службама Градске управе, одређено је да се као циљ за наведену програмску активност постави повећање броја посетилаца на званичној Фејсбук страници, док је као индикатор одређен број лајкова на истој. Циљ је одређен због значаја утицаја друштвених мрежа у савременом друштву. Дакле, у програмској активности 1502-0002 под називом промоција туризма, садржане су и остале активности везане за редовно пословање ТО Ужица. Што се тиче директног утрошка на интернет маркетинг, он је у текућој години износио 140.000 динара. У овај износ ушло је редизајнирање и одржавање сајта на годишњем нивоу, Фејсбук кампања, гугл кампања, редовно ажурирање страница, као и све остале активности које се спроводе путем интернета. Очигледно је дошло до неразумевања, јер ТО Ужица није утрошила средства плаћајући Фејсбук, већ је на основу индикатора и циљева дошло до погрешног закључка, што се може утврдити на основу финансијског плана у коме су садржане наведене програмске активности.“
Према рачунима које смо добили на основу Закона о доступности о јавним информацијама, видимо да је градска власт преко Туристичке организације, новцем ужичких пореских обавезника, плаћала много тога. Највише је новца отишло за концерт Жељка Самарџића, као и за Жикину шареницу.
У тих поменутих 4.156.816 динара за девет месеци утрошено је:
– 400.000 динара уплаћено је агенцији „Фалкон“ из Црвенке (продукција у оквиру извођачке уметности), власника Петра Бодрожића за билборд кампању на основу уговора,
– 400.000 динара је плаћено за одржавање 7. Међународног дечијег фолклорног фестивала „Лицидерско срце“,
– 280.000 динара уплаћено је фирми „Петер Пан УЕ“, власништво Николе Дробњаковић, за извођење музичког програма на концерту Жељка Самарџића (наступ), (рачун од 03.01.2016.);
– 415.000 динара фирми „Елпида“, власништво Драгице Дробњаковић, за техничку подршку за концерт Жељка Самарџића (лед екрани, разглас, заштитна ограда, (рачун од 03.01.2016.);
– 77.000 динара је плаћено „Петар Пан УЕ“ из Ужица, власништво Николе Дробњаковића, за извођење музичког програма трубачког оркестра (наступ), (рачун издат 18.01.2016.);
– 280.000 динара уплаћено је агенцији „Lucky“ (продукција и извођење програма) из Црвенке, власништво Бранка Дуфека, за услугу испаљивање новогодишњег ватромета, (рачун од 04.01.2016.);
– 490.000 динара је исплаћено агенцији за услуге музичко сценске делатности „Music play“ из Београда, у потпису рачуна Саша Ђорђевић, а рачун се односи на бруто извођачки хонорар и услуге агенције, (датум од 04.01.2016.);
– 450.000 динара агенцији „Aqua tim GM“ из Горњег Милановца, рачун потписао Зоран Ђунисијевић, за услуге изнајмљивања наткривене сценске бине, (рачун од 04.01.2016.);
– 221.876,41 динара је уплаћено јавномм сервису РТС за промоцију у емисији „Жикина шареница – летњи караван 2016.), (рачун од 31.07.2016.);
– 178.093 динара је плаћено хотелу „Златиборска ноћ“ за ноћење учесника „Жикине шаренице“, (рачун од 11.07.2016.);
– 66.000 динара уплаћено је фирми „Тријумф плус ДОО“ из Чајетине, чији је заступник, према АПР-у, Драган Трифуновић, а плаћене су услуге редарске службе, (рачун издат 18.01.2016.)
– 34.000 динара је уплаћено агенцији за чување „Шкорпион УЕ“ из Ужица, за услуге чувањa бине и заштита учесника на градском тргу 20.08.2016. године, а власник агенције је Саша Которчевић, (рачун издат 26.08.2016.),
– 47.002 динара уплаћено је хотелу „Златиборска ноћ“ Бела Земља, за ноћење и све остале таксе за госта, (рачун од 03.01.2016.);
– 120.000 динара је уплаћено удружењу „Жена за сва времена“ из Ужица, у организацији промоције старих заната у оквиру кампање „Моја Србија“, (рачун од 18.04.2016.);
– 90.000 динара уплаћено је фирми „Лист Рујански“ власништво Мирослава Симића за припрему и организацију манифестације „Теслин знак“ – израда два филма о изградњи централе и Николи Тесли 90.000 динара;
– 74.200 динара је уплаћено фирми „Genera sound“ из Блазнаве код Тополе, за изнајмљивање музичких уређаја, (рачун од 6. маја 2016.);
– 100.000 динара је коштао 15. Међународни блуз и рок фестивал „In wiries“;
– 100.000 динара је плаћен Први дечији балетски фестивал Ужице 2016.;
– 100.000 динара је дато за 10. Међународни дечији музички фестивал „Љубав, наша је планета“
– 18.000 динара уплаћено је ТВ и радио Лав Плус Ужице за рекламне услуге, односно за емитовање рекламе – најава дочека Нове године, рачун је издат 11.01.2016.);
– 10.800 динара уплаћено је ЕПП емитовање рекламе за концерт Жељка Самарџића у програму Радио Ужице, (рачун од 15.01.2015.);
– 12.000 динара је уплаћено „Први радио“ за емитовање обавештења за новогодишњи концерт Жељка Самарџића 10 дана, (рачун од 08.01.2016.);
– 12.000 динара је уплаћено „Први радио“ Ужице за промоцију програма „Ужичко лето 2016.), рачун од 01.07.2016.);
– 15.000 динара је уплаћено ТВ 5 Ужице за услуге информисања за организацију новогодишњег дочека, (рачун од 06.01.2016.);
– 19.200 динара уплаћено је за маркентишке услуге „Рам мреже“ (монтажа и емитовање реклама у РАМ мрежи (радио Луна Макс Кис) – кампања од 4.12.2015. до 02.01.2016. (концерт Жељка Самарџића), а потписник је А. Ранковић, (рачун од 16.12.2015.);
– 6.000 динара уплаћено је за рекламну честитку у листу „Вести“, рачун од 31.12.2015.);
– 38.016 динара је уплаћено организацији музичких аутора Србије „Сокој“ из Београда за ауторску накнаду дочека Нове године на градском тргу, (рачун од 31.12.2015.);
– 3. 780 динара је уплаћено „Еко хостел Републик“ из Ужица за учеснике гитаријаде у оквиру Ужичког лета, (рачун од 26.08.2016.);
– 30.000 динара уплаћено је „Рубикон кетеринг“ из Ужица, Дејана Христовског, за угоститељске услуге;
и 50.000 динара је плаћено НИС-у за деривате нафте, остала роба, производи и услуга по уговору, а рачун је од 18.05. 2016.
Све ово је у ребалансу буџета представљено као повећање информисаности о туристичкој понуди града на интернету и друштвеним медијима за укупан број пратиоца на друштвеним мрежама, тј. Фејсбуку. Највише новца је уплаћено двема фирмама – „Петар Пан УЕ“, власништво Николе Дробњаковића и „Елпида“ Драгице Дробњаковић, које се воде на истој адреси.
З. Г. (Ужичка недеља 949.)