Mirko Kovačević, direktor Čarli kafa
Od kvaliteta ne treba odustajati
– Svaki potrošač bi prilikom kupovine trebalo da obrati pažnju na deklaraciju koja stoji na samom proizvodu, a ne da bude vođen cenom –
Ako biste bilo kog prodavca u Užici pitali koju kafu Užičani najviše piju, kratko i jasno bi rekli „Čarli“. Popularnost ove kafe u našem gradu je tolika da u većini prodavnica ne možete pronaći poznate beogradske kafe, kao što su „Grand“, „Donkafe“ ili „Neskafe“, ali ćete zato sigurno pronaći kafu „Čarli“.
Preduzeće „Čarli doo“ osnovano je 1997. godine kao mala porodična radnja, da bi za kratko vreme izraslo u veoma ozbiljno i konkurentno preduzeće. Prema rečima direktora preduzeća, Mirka Kovačevića, zahvaljujući neverovatnoj želji i jakom motivu za trajanjem, ovo preduzeće se izdvojilo od konkurencije.
– Neprestanim ulaganjem u kvalitet i primenom savremene tehnologije, kao i najvišeg HASSAP standarda, kvalitet Čarli kafe nije mogao izostati, što je rezultiralo ukazivanjem poverenja mnogih ljubitelja kafe – otkriva Mirko Kovačević na početku našeg razgovora.
Mnogi su se žalili na prošlu godinu, kao poslovno vrlo lošu. Kako biste je vi ocenili?
– Uzimajući u obzir situaciju u zemlji, mogu reći da je naša frima uspešno poslovala. Uz uloženi dodatni trud i zalaganje ostvarili smo realizaciju koja beleži porast u odnosu na prethodne godine i čini nas i dalje likvidnim u poslovanju.
Kako uspevate da se održite na tržištu, da li je to teško?
Veoma je teško u današnje vreme opstati na tržištu, funkcionisati kao zdravo i profitabilno preduzeće, a ujedno biti i lider na ovim prostorima skoro dve decenije. Marljivim radom, sa dosta iskustva, odricanja i znanja, sa neprestanim ulaganjem u kvalitet, prateći svetske standarde u proizvodnji kafe kao i maksimalnom posvećenošću ovom poslu moguće je i to ostvariti.
Mnogi Užičani su primetili da se u poslednjih nekoliko godina pojavljuju kafe koje su mnogo jeftinije od drugih. Da li to utiče na vaše poslovanje?
Tačno je da se pojavilo dosta jeftinih kafa, sumnjivog kvaliteta, a koje se dobijaju mešanjem sa raznim surogatima, od kojih je najzastupljeniji naut, što je jedna vrsta graška. On je, po mom saznanju, tri puta jeftiniji od sirove kafe, zbog čega ga i koriste. Pojava ovih kafa nije bitno uticala na naše poslovanje, jer je kvalitet našeg proizvoda, koji se dobija isključivo od čiste sirove kafe, ostao i dalje prepoznatljiv i opravdao dugogodišnje poverenje naših potrošača.
Da li naut ima neko štetno dejstvo i kako kupci mogu da se zaštite od kafa sumnjivog kvaliteta?
Da, prisustvo ove sirovine u kafi može negativno da utiče na digestivni trakt. Svaki potrošač bi prilikom kupovine trebalo da obrati pažnju na deklaraciju koja stoji na samom proizvodu, a ne da bude vođen cenom. Iako zakon jasno nalaže da sirovinski sastav proizvoda mora da odgovara deklaraciji na ambalaži na tržištu i dalje postoji ponuda jeftinih kafa koje to ne ispunjavaju.
Osim ove, imate li konkurenciju na tržištu i kojim principima se vodite u toj utakmici?
Zdrava konkurencija je dobra i uvek je treba imati. Osnovni princip kojim sam vođen od samog početka i od koga nikada neću odustati je kvalitet Ceo svoj radni vek posvetio sam ovom poslu sa ciljem da napravim šoljicu savršene kafe.
Ima li nelojalne konkurencije?
Nelojalne konkurencije uvek ima na tržištu, a sada su to kafe sa surogatima koje sam već pomenuo. Prepoznatljivi kvalitet koji je Čarli kafu postavio za vodeći brend u Zapadnoj Srbiji gde suvereno drži lidersku poziciju, osnovni je vid borbe protiv takve konkurencije.
Iako uspešno poslujete, sigurno da nailazite na neke probleme?
Jedini i najveći problem je nestabilan kurs evra i dolara koji direktno utiče na cenu sirove kafe na berzi, a samim tim i na cenu finalnog proizvoda kafe.
Da li u ovoj godini planirate zapošljavanje novih radnika?
Kupovinom savremenih mašina za preradu kafe i izuzetno dobrim timom svojih saradnika, mi uspešno realizujemo postavljene ciljeve, tako da nam trenutno nije u planu zapošljavanje novih radnika.
Koji su uopšte vaši planovi za naredni period što se tiče poslovanja?
Sa jasno definisanom strategijom poslovanja, ne samo za ovu, već i za nekoliko narednih godina u planu nam je proširenje tržišta. Kao primarni cilj je održavanje korektne saradnje sa vodećim trgovinskim lancima u Srbiji sa kojima poslujemo izvesno vreme,a samim planiramo da naš proizvod plasiramo na teritoriji Srbije.
N. Kutlešić