USPEŠNI UŽIČANI: MIRKO FILIPOVIĆ, VLASNIK „RIBOOPREME“
Posle 18 godina rada Užičanin Mirko Filipović, od jedne male prodavnice uspeo je da danas posluje na tržištu zemalja Evropske unije. Uspeo je da 60 posto prometa veže za ino tržište.
UN: Kako ste počeli?
– Još 1994. godine sam sa dva prijatelja otvorio jednu prodavnicu riboopreme u Užicu. Ne zadugu, posle dve do tri godine, osamostalio sam se i otvorio Ribosport MM, tako da je to bio početak firme koja se sada bavi veleprodajom ribolovačkog pribora. Usledile su godine razvoja. Počeo sam skromno, od jednog malog potkrovlja. Ušao sam u tu neka fazu rada, koja nije išla u to vreme, jer to su bile godine koje nisu bile za privatnu inicijativu, ali nisam odustajao. Jednostavno gradio sam firmu godinama, širio tržište. Samo nekoliko godina posle počeli smo da zastupamo i prve inostrane firme. To je bio neki period kada je u Srbiji bilo izrazito interesovanje za ribolov. Tako smo oko 2000. imali uzlaznu putanju, i nas kao firme i interesovanja za ribolovačku opremu. Napravili smo jedan određeni pomak i zahvaljujući meni dobili smo par inostranih firmi koje su bitne u ovom poslu. To su italijanska firma Venturieri, nemačka firma Ber, zatim francuski Meps, Hajagusa iz Japana i vremenom smo proširivali asortiman.
UN: Kako danas poslujete?
– Kako je rastao posao širili smo našu mrežu i dobijali smo nove kupce, pa smo svoju mrežu počeli da širimo i u inostranstvu. Došli smo u situaciju da je naše poslovanje većim delom vezano za ino tržište. U ovom trenutku nekih 60 posto našeg prometa je vezano za tržište Evropske unije, skoro sve evropske zemlje, kao što su Češka, Italija, Nemačka, Francuska, Mađarska, Engleska i druge. Sa svima pomalo sarađujemo, negde imamo boljeg kupca, negde manje, ali mi smo tu prisutni. U međuvremenu spisak firmi koje zastupamo je mnogo veći. Zastupnici smo, pored malopre navedenih, još Karp zum, plastika Panaro, Foks, Stonfo, Tika, Olimpus…
UN: Imate svoj brend?
– Uporedi sa razvijanjem posla i svih tih firmi koje zastupamo, razvili smo svoja dva brenda. To su Ekstra karp i Falkom. Ekstra karp je brend pod kojim pravimo proizvode namenjene za šaranski ribolov, a brend Falkom podrazumeva artikle koji su namenjeni za ostale vrste ribolova uključujući meč, fider.
UN: Posećujete li sajmove i koliko su oni bitni za Vaše poslovanje?
– Članovi smo Evropske asocijacije trgovaca EFTA i kao članovi redovno izlazimo na evropske sajmove koji iz godine u godine menjaju države, ali smo poslednjih 5 godina stalni izlagači. Zahvaljujući tim sajmovima dobili smo još novih kupaca i u princupu to nam je prioritet da fokusiramo naš rad na ino tržištu. To su u stvari specijalozovani sajmovi ribolova.
UN: Da li danas u Srbiji ima interesovanja za riboopremu, kao što je bilo pre 15 godina?
– Interesovanje za sadašnji period je manje-više slično, samo što je izrazito smanjena kupovna moć i tu je taj trenutni nesklad. Pokušavamo da nabavimo najbolje moguće proizvode prilagodive našem tržištu, tako da nam je to neki cilj da pokušamo u tom nekom neskladu nađemo interese. Nema pravila šta naš narod voli da kupuje. Svako tržište ima svoje specifičnosti. Sasvim se drugačiji pribor prodaje u Beogradu, jer nije isto pecati na Dunavu i pecati na Đetinji. Standardna oprema se prodaje svuda, a specifičnosti za regiju postoje i mi se prilagođavamo tim potrebama kod kupaca. Kroz veleprodaju sarađujemo sa svim većim prodavnicama u Srbiji i u okruženju, u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Crnoj Gori.
UN: Pored veleprodaje u Užicu imate i maloprodajni objekat, u kome, osim opreme za ribolov, ima i opreme za mnoge druge sportove i aktivnosti.
– Preduzeće u okviru svog poslovanja ima dva malopredojna objekta, jedan u Užicu i jedan u Beogradu. Nose ime „Fri tajm“. To je neka ideja da u tim maloprodajnim objektima ponudimo sve što je potrebno za slobodno vreme. To je sticaj okolnosti, da bi smo upotpunili prodaju. U stvari u Užicu je prodavnica koja je velika samo za riboopremu, pa smo nabavili i ostalu opremu za slobodno vreme, kako bismo upotpunili ponudu. Onda smo je osmislili da na jednom mestu ponudimo sve ono što je potrebno za omiljeni hobi i rekreaciju. Imamo i e-šop, kako bismo se približili našem kupcu, skratili vreme za kupovinu da bi imao više vremena da uživa u svom slobodnom vremenu i posveti se hobiju.
UN: Da li imate problema oko uvoza i izvoza?
– U principu nemamo problema oko uvoza i izvoza. Problem je što nismo u istoj mogućnosti kao naše kolege u drugim evropskim zemljama gde je transport povoljniji i samim tim roba dostupnija. Imamo malo problema sa tom administracijom i zakonima koji nisu dovedeni do kraja da bismo imali lakšu prodaju i nabavku, što je opet mnogo lakše kod kolega u evropskim zemljama.
UN: Da li se može reći da ste zadovoljni sa onim što ste do sada postigli?
– Zadovoljan sam, jer kada pogledam i okrenem se unazad moram biti zadovoljan. U svakom slučaju bitno je da nas posluži vreme. To je u našem poslu odlučujući faktor, lepo vreme i da se poboljša materijalna stanje naših građana.
Z. G. (tekst objavljen u Užičkoj nedelji br. 923)