УЧИТЕЉСКИ ФАКУЛТЕТ
Не међународном научном скуп „Уџбеник у функцији наставе и учења“, који је одржан у петак, 4. новембра, на Учитељском факултету, представљена је монографија у којој је објављено 46 стручних и научних радова од 68 аутора из Пољске, Словеније, Бугарске, Црне Горе, Босне и Херцеговине и Србије. На овом скупу научници истраживачи из поменутих држава представили су своје радове који се односе на наставу, учење, проблеми, циљеви и перспективе, али и о самом уџбенику, како треба да изгледа, садржају, обимности, место уџбеника данас у односу на технологију и слично.
– Учитељски факултет у Ужицу овим научним скупом наставља континуитет бављења проблемом уџбеника, јер је у периоду од 1997. до 2000. године и реализовао пројекат под називом „Вредности савременог уџбеника“. Значај уџбеника, као основне и обавезне школске књиге, а понекад и једине штампане књиге која улази у поједине домове је несумљив. У последње време отварају се бројна питања у вези са основно и средњошколским уџбеником, почев од квалитета, преко политика ставрања и издавања до проблема избора за употребу у настави – рекла је доцент Далиборка Пурић, продекан за научноистраживачки рад Учитељског факултета, и додала да је намењена свим који се баве проблемом уџбеника, научницима и стручњацима, професорима, наставницима, ауторима уџбеника, издавачима, као и онима који креирају образовну политику.
Нови закон о уџбеницима из 2015. године изазвао је пажњу јавности, тако да радови са овог скупа отварају проблеме и промишљају решења која се односе на анализу садржаја, место и њихову функцију, обликовање уџбеника, нове технологије…
Она је истакла да је највећи допринос овог скупа у ширења свести о важности уџбеника и истраживања свих његових аспеката.
Доц. др Слободанка Антић са Факултета за специјалну едукацију и рехабилитацију из Београда више од деценију бави се проблемима уџбеника и припада београдској школи проучавања уџбеника, чији је утемељивач проф.др Иван Ивић, пре 40 година.
Један од проблема око уџбеника је, како каже, што имамо паралене системе, с једне стране струку и науку, а с друге стране политику, која даје нека друга решења.
– Више издавача и наставници који нису обучени како да бирају, отварају потенцијални простор за корупцију. Уџбеници су узнапредовали у графичком решењу, али кључна питања су да у првом реду мора да има корисника, а не наставника, садржај који треба да се пренесе, да буде потпуно прилагођен ономе који треба да учи, а у великом броју случајева тај проблем није решен – рекла је Антић.
Она се осврнула и на данашњу технологију и оценила да дигитално решење уџбеника је само атрактивно и може повећати мотивацију, али је битан садржај, да ли се разуме и слично.
– Дигитални уџбеник је само средство, ако се пре тога реше други проблеми. Добра креативна настава може бити ефикасна и није нужно технологија повезана са квалитетнијом наставом – објаснила је Антић.
Овај скуп је одржан у организацији Учитељског факултета Ужице, Универзитета у Приморској, Педагошки факултет у Копру из Словеније и универзитетима из Чешке и Словачке.
З. Г.