ZIMSKA TURISTIČKA SEZONA
Predstavnici turističkih organizacija Užica, Zlatibora i Zlatara su javnosti prezentovali odnos cena i ponuda zapadne Srbije i Kopaonika sa ostalim turističkim centrima u regionu. Cilj im je bio da demantuju navode da je Srbija najskuplja u regionu u odnosu na druge zemlje.
Miroslav Rađen, direktor Turističke organizacije Regije zapadne Srbije, rekao je da je turizam značajna grana Zlatiborskog okruga i da su netačne informacije da je Srbija kao destinacija skupa i da je skuplja od ostalih u regionu.
– Mi smo se potrudili da detaljnom analizom pokažemo zimske turističke ponude i stanje na terenu je drugačije nego što se govori u javnosti. Posebno mi je drago da je inicijativa, koju je pokrenulo više institucija pre dve godine, a inicijator je Regionalna razvojna agencija „Zlatibor“, koja je uspela da izdejstvuje jednu sistemsku promenu, kada je u pitanju zimski raspust. Sada, u ovoj turističkoj zimskoj sezoni to daje pozitivne efekte. Pre nekoliko godina imali smo situaciju da je zimski raspust bio za novogodišnje i božićne praznike i tada su svi turistički kapaciteti bili popunjeni i do 100 posto, a uostalom delu sezone, kada ima najviše snega, da smeštajni kapaciteti, zbog toga što deca idu u školu, nisu popunjeni. Posle detaljne analize Ministarstvo prosvete je prihvatilo tu inicijativu i zato je sada prvi deo raspusta od 31. decembra do 10. januara, a drugi deo raspusta je od 1. februara i zbog Sretenjskih praznika završava se 17. februara – rekao je Rađen i dodao da je ova sistemska promena značajna, ne samo kada je u pitanju popunjenost turističkih kapaciteta, nego i zbog zdravlja dece i njihovog boravka na snegu.
On je naznačio da su ovu inicijativu, pored inicijatora, podržala udruženja agencija, mnoge turističke organizacije, aktivi direktora škola i hotelijerska udruženja. Pored toga, Rađen je rekao da su realizovali projekat postavljanja turističkih impretativnih tabli na podrčju cele regije.
– Postavljeno je 80 tabli na svim značajnijim lokalitetima na srpskom, engleskom i ruskom jeziku. Mi smo jedino područje u Srbiji koje ima ovakav vid turističkih tabli, preko kojih turisti mogu da se informišu. One su namenjene i lokalnom stanovništvu, jer je sigurno da nedovoljno poznajemo svoj kraj i Srbiju. Takođe izrađena je mobilna aplikacija za android telefone kao internet marketing i može se preuzeti preko Google play store ili preko Gugl plej prodavnice na adresama Zapadna Srbiji ili West Serbia – rekao je direktor Turističke regije zapadne Srbije.
Miroslav Ivanović, saradnik za istraživanje i razvoj Turističke organizacije Regije zapadne Srbije, govorio je o analizi cena centara u regionu i o turističkoj ponudi Zlatara.
– Uporedili smo cene ski centara u Srbiji sa cenama u ski centrima u regionu, i to Zlatibor i Kopaonik u Srbiji sa ski centrima Durmitor i Bjelasica u Crnoj Gori, Jahorina i Bjelašnica u Bosni i Hercegovini, Bansko i Borovec u Bugarskoj, kao i sa Cerknom i Kranjskom Gorom u Sloveniji. Prilikom ove analize, posebnu pažnju smo obratili na strukturu skijališta, udaljenost od glavnih gradova, strukturu sadržaja, kapacitet žičara, strukturu i dužinu staza, raspoloživost ostalih sadržaja. Analiziran je smeštaj na bazi polupansiona u hotelima sa četiri i tri zvezdice, u dvokrevetnim i četvorokrevetnim sobama. Upoređivane su i cene jednodnevnih, sedmodnevnih i noćnih ski pasova i cenovnik iznajmljivanje standardne ski opreme – naveo je Ivanović.
Na osnovu te analize, prema rečima Ivanovića, naši centri ne zaostaju za ski centrima u regionu, pri čemu najkompleksniju ponudu imaju ski centar Borovec, Kopaonik i Bansko, dok najduže staze imaju Tornik i Durmitor. Što se tiče kapaciteta žičara najveći ima ski centar Kopaonik, a za njim slede Banski i Kranjska gora.
– Noćenje sa doručkom u hotelu sa 4 zvezdice u dvokrevetnoj sobi po osobi u regionu prosečno iznosi 52,7 evra, a u četvorokrevetnoj 49,7 evra. Sa tri zvezdice, u dvokrevetnoj sobi iznosi 32,9, a u četvorokrevetnoj 30,9 evra. Na osnovu analize, zaključujemo da Zlatibor ima niže cene od ostalih, ali to nije slučaj sa Kopaonikom, koji za 15 posto ima veću cenu u hotelu sa 4 zvezdice. Zlatibor u hotelima sa tri zvezdice ima prosečne cene, dok Kopaonik u istim hotelima ima nešto niže cene, za 5 posto, od prosečnih u regionu – objasnio je Ivanović.
Kada su u pitanju cene ski pasova u regionu, prosečna cena dnevnog ski pasa je 21,8 evra, sedmodnevnog 115 evra i dnevni najam ski opreme je 14 evra.
– Ski pasovi na Zlatboru i Kopaoniku su po 16,25 evra. U odnosu na sedmodnevni ski pas i Zlatibor i Kopaonik imaju niže cene do 30 posto. Na Zlatiboru je najniži dnevni najam opreme i košta 8 evra, a na Kopaoniku 17 evra – dodao je Ivanović i zaključio da na svoj sadržaj ili karakteristike ski centara naša skijališta imaju prosečne cene, dok je jeftinije u Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini, ali kada se uzme u obzir ono šta nude, vidi se da su naši centri konkurentniji u regionu.
Ski centar Zlatar počeo je sa radom, ali ne u punom kapacitetu, jer još nije puštena staza za profesionalce, ali se očekuje da će biti puštena ovog vikenda. Samim tim što ta staza još nije u upotrebi, ne radi četvorosedna žičara, ali će i ona biti puštena za vikend. Ski centar Zlatar je bogatiji sa dve rekreativne staze i to od 1.000m i od 450m, koju opslužuje ski lift tipa sidro sa 1.000 skijaša na sat. Ski lift dnevno košta 700 dinara i besplatan je za goste hotela „Zlatiborski biser“.
Jovan Pavlović iz Turističke organizacije „Zlatibor“ rekao je da je turistički promet u decembru zabeležio rast od 42 posto u odnosu na prošlu godinu, a početak ove zimske sezone rast od 19,16 posto.
– Na Zlatiboru se vodi opreznija cenovna politika, hotelijeri se dogovaraju i čim se oseti da na tržištu ima manje interesovanja, odmah se daju popusti, pa tako ovog momenta na Zlatiboru u mnogim hotelima ima popusta i do 20 posto, iako je Zlatibor jedna od najpopunjenijih planina u Srbiji. Cene polupansiona se kreću od 20 evra do 100 evra (od 100 evra su cene pojedinačnih i luksuznijih apartmana). Takve cene su niže nego u drugim centrima. Ski centar Tornik će poslovati u punom kapacitetu i sve staze će biti u upotrebi od subote. Popunjenost na Zlatiboru sada je 85 posto hotela, ali gledajući najavu od 1. februara popunjenost će biti 100 posto – rekao je Pavlović.
Boban Perišić, direktor Turistička organizacija „Užice“, naglasio je da je i vanpansionska potrošnja (koja predstavlja 40 do 60 posto turističke potrošnje), jeftinija na Zlatiboru, Zlataru i Tari, nego u ostalim zimskim centrima u regionu. Kao primer je naveo ulaznice koje se plaćaju za posetu posebnih lokaliteta kao što su Potpećka i Stopića pećina, muzeji, gde su cene od 4 do 10 puta jeftinije nego u zemljama u okruženju.
– Mi za zimsku ponudu imamo Taru i Mokru goru. Danas počinje „Kustendorf“ i svi kapaciteti u Drvengradu su puni, kao 87 posto kapaciteta hotela „Omorika“. U hotelu „Omorika“ očekujemo popunjenost do 100 posto do 18. februara, kada se završavaju zimski i Sretenjski raspust. Inače, u hotelu „Omorika“ u prethodnoj godini je zabeleženo oko 90.000 noćenja, i to znači da je to jedan od najposećenijih hotela ne samo u zapadnoj Srbiji, već i u celoj republici. Polupansion u dvokrevetnoj sobi košta 3.300 dinara i mislim da je ta cena prihvatljiva svim građanima – rekao je Perišić.
On je dodao da je Turistička organizacija Užice završila svoj projekat od 80 km pešačkih staza na Tari, koje su uređene za posetioce.
– To je drugi po dužini pešački put u Evropi. Očekujem da će se u narednom periodu, za godinu ili dve, ovom putu nadovezati Zlatibor, Sjenica i Zlatar. Ovaj vid turizma je sve popularniji u svetu i planiramo da ga prezentujemo sledeće godine u Evropi – rekao je Perišić.
Z. G.