početak GRADSKA Неопходан лифт

Неопходан лифт

od Užička Nedelja
512 pregleda

ОСНОВНА ШКОЛА ЗА ОБРАЗОВАЊЕ УЧЕНИКА СА СМЕТЊАМА У РАЗВОЈУ „МИОДРАГ Б. МАТИЋ“ УЖИЦЕ
Специјална школа „Миодраг В. Матић“ у Ужицу почела је да ради 1957. године као једно одељење, а 1964. године званично је формирана Специјална школа за слушно оштећену децу. Школске 1981/82. године наменски је изграђен школски објекат, који добија име по познатом професору, дефектологу Миодрагу В. Матићу. У оквиру школе 1995. године отворио се интернат, као резултат потребе смештаја деце са региона. Школа 2010. године почиње са радом као Центар за подршку образовању и васпитању деце – ученика са различитим сметњама у развоју (ЦПРС).

zorica specijalna škola

Данас школа има 35 ученика од првог до осмог разреда и педесетеро деце са региона, која су смештена у домски смештај. Према речима директорке школе, Зорице Весовић, школа реализује образовно-васпитни рад и обезбеђује различите видове стручне подршке деци, односно ученицима са различитим сметњама у развоју, као и услуге инклузивног смештаја и исхране кроз: предшколско образовање и васпитање, основну школу, рехабилитацију, продужени боравак, услуге центра и дом.
– Деца која похађају нашу школу имају сметње у развоју, па у складу са тим дајемо стручну подршку деци са оштећењем слуха, са оштећењем у менталном развоју, са оштећењем вида, са вишеструким сметњама у развоју, са сметњама из спектра аутизма, са сметњама у говорно-језичком развоју, са специфичним сметњама у развоју, са сметњама у области емоционалних функција и понашања, као и са моторичким поремећајима. Од школске 2010/11. године образовање ученика се реализује по редовном плану и програму. Према законским одредбама школа за сваког ученика, коме је потребна додатна подршка у образовању доноси ИОП, чији је циљ постизање оптималних могућности деце. Школа реализује васпитно образовни рад и имамо обавезне предмете, обавезне изборне наставне предмете, изборне наставне предмете и ваннаставне активности, попут креативних радионица, информатичке, спортске, драмске, кулинарске, цвећарска секција и секција „Покажи шта знаш“. Деца се највише радују цвећарској и кулинарској секцији – појаснила је директорка.
Упис деце се врши на основу мишљења педијатра, уколико дете има сметње у развоју, а затим се одведе пред комисију и на основу тог мишљења комисије, родитељ бира школу где ће своје дете да упише. Да ли ће то бити у редовном систему школовања, кроз инклузивно образовање или ће у ову Специјалну школу.
– Школа има 35 ученика и 50 деце на смештају. Деца добијају говорне вежбе од стране логопеда, а деца на инернатском смештају су са Златиборског округа и она имају медицинске услуге 24 часа од медицинске сестре. Поред разних стручњака који у школи раде са децом, имамо дефектолога и диф педагога, који раде са децом у Пожеги и Чајетини, имамо логопeда у Прибоју и дефектолога у Новој Вароши и Акмачићима. У Прибоју имамо 250 деце на третману. Такође, имамо логопеде у ужичким основним школама у „Слободан Секулић“, „Алекса Дејовић“ и „Стари град“. Из осталих основних школа долазе нам деца овде на подршку. Професори у школама долазе овде после свог радног времена и раде са децом потпуно волонтерски и то два до три пута недељно – рекла је Весовићка.

specijalna škola za sajt

Пре десет година ова школа је била само основна школа за слушно оштећену децу и њу су била смештена деца са целог региона, али и из Новог Пазара и околине.
– Она су долазила да би се овде школовала. Разним реформама система образовања деца из Новог Пазара су престала да овде долазе, јер су се укључила у редовни систем образовања. И друга деца из града и околине укључила су се у инклузивни систем у редовном образовању. Зато смо од септембра 2012. године преверефиковала своју делатност и од тада смо Основна школа за образовање ученика са сметњама у развоју – каже Зорица Весовић.
Она каже да је у свету, али тако и код нас, повећан број деце са аутизмом и да је то један од најтежих поремећаја.
– Професор Јевтић је то лепо описао као распукло огледало на длану, никада не знате шта деца виде. Ми, на пример, имамо дете које говори течно еглески и сабира одлично, али је затајило у другим стварима. Дешавају се необјашњиве ствари код те деце – каже директорка и додаје да школа обезбеђује ране рехабилитационе поступке за децу са различитим сметњама у развоју од бебе.
Као што је већ рекла, деца највише воле да посећују цвећарску и кулинарску секцију, али, радо сарађују и у другим програмима.
– Школа учествује у Дечијој недељи, Дану отворених врата, деца се радују Осмом марту, Ускршњим и Божићним празницима, праве новогодишње честитке. Ево, за Васкрс смо имали 80 гостију у сали, долазила су нам деца из вртића и заједно су са нашом децом бојила дрвена јаја, а после тога смо имали продајну изложбу. Сви су уживали. Када су у питању манифестације, ту заиста имамо добру сарадњу са локалном самоуправом – казала је Зорица.
Једина замерка локалној самоуправи је везана за дневни боравак, јер деца која из града која похађају школу, после наставе, ако су им родитељи запослени до 17 часова, немају где да бораве, а чак и немају превоз до Дневног боравка у Дому Петар Радовановић. А и тај Дневни боравак ради само до 14 часова, па због тога долази до колизије интереса родитеља и градске власти.

specijalna škola užice

Иначе, ова школа је раније имала другу намену, односно рад са децом оштећеног слуха.
– Међутим, од када је почела да ради као специјална школа, имамо проблема са децом које родитељи морају да носе уз степенице на трећи спрат. Школа није била припремљена за ту врсту ометености. Због тога нам је неопходан лифт и ми смо предали пројекат преко Канцеларије за младе и преко локалне самоуправе. Поред тога, школа има и 15 ари дворишта, које је једним делом неуређено. На сву срећу, приликом продаје новогодишњих честитки, нашла нас је госпођа Веселиновић из Швајцарске, која је организовала један хуманитарни концерт и паре од концерта биће прослеђена за уређење дворишта – додала је директорка.

zorica vesović specijalna škola

Школа је добро опремљена, али увек може више и боље.
– Имамо сензорну собу. То је помагало корисно да опуштање и рехабилитацију деце. Код неке деце се пробуде чула, а код неке деце, код којих треба, стишају се чула. На крају прошле године смо додали интерактивни тунел, велику љуљашку и геометријске облике на зиду – рекла је Весовићка и додала да школа учествује у разним програмима, као у ИПА пројекту са Пљевљима и Основном школом „Димитрије Туцовић“ из Чајетина, а добру сарадњу има са Специјалном школом из Чачка, а веома је блиска са школом „Милан Петровић“ из Новог Сада, за коју каже да је најсавременије опремљена школа на Балкану.
Посебно је истакла добру сарадњу са општином Чајетином и дневним боравком „Зрачак“ у тој општини.
– Та сарадња је увек била одлична, захваљујући председнику општине Милану Стаматовићу. Финансирање превоза деце са општине Чајетине никада није било проблема. А и све друго, све што се могло да се изађе у сусрет, они су изашли. Зато деца са сметњама у развоју, када при редовним школама заврше школовање, она дођу у овај дом и то наравно треба финансирати. Онда председник општине каже да се само пошаље документација – похвалила је директорка.
Упис деце за наредну школску годину су врши у јуну.

З. Г.

Comments

comments

Povezani tekstovi

Napišite komentar

* Koristeći ovaj obrazac slažete se da podatke čuvamo i koristimo na našem sajtu.