OSNOVNA ŠKOLA ZA OBRAZOVANJE UČENIKA SA SMETNJAMA U RAZVOJU „MIODRAG B. MATIĆ“ UŽICE
Specijalna škola „Miodrag V. Matić“ u Užicu počela je da radi 1957. godine kao jedno odeljenje, a 1964. godine zvanično je formirana Specijalna škola za slušno oštećenu decu. Školske 1981/82. godine namenski je izgrađen školski objekat, koji dobija ime po poznatom profesoru, defektologu Miodragu V. Matiću. U okviru škole 1995. godine otvorio se internat, kao rezultat potrebe smeštaja dece sa regiona. Škola 2010. godine počinje sa radom kao Centar za podršku obrazovanju i vaspitanju dece – učenika sa različitim smetnjama u razvoju (CPRS).
Danas škola ima 35 učenika od prvog do osmog razreda i pedesetero dece sa regiona, koja su smeštena u domski smeštaj. Prema rečima direktorke škole, Zorice Vesović, škola realizuje obrazovno-vaspitni rad i obezbeđuje različite vidove stručne podrške deci, odnosno učenicima sa različitim smetnjama u razvoju, kao i usluge inkluzivnog smeštaja i ishrane kroz: predškolsko obrazovanje i vaspitanje, osnovnu školu, rehabilitaciju, produženi boravak, usluge centra i dom.
– Deca koja pohađaju našu školu imaju smetnje u razvoju, pa u skladu sa tim dajemo stručnu podršku deci sa oštećenjem sluha, sa oštećenjem u mentalnom razvoju, sa oštećenjem vida, sa višestrukim smetnjama u razvoju, sa smetnjama iz spektra autizma, sa smetnjama u govorno-jezičkom razvoju, sa specifičnim smetnjama u razvoju, sa smetnjama u oblasti emocionalnih funkcija i ponašanja, kao i sa motoričkim poremećajima. Od školske 2010/11. godine obrazovanje učenika se realizuje po redovnom planu i programu. Prema zakonskim odredbama škola za svakog učenika, kome je potrebna dodatna podrška u obrazovanju donosi IOP, čiji je cilj postizanje optimalnih mogućnosti dece. Škola realizuje vaspitno obrazovni rad i imamo obavezne predmete, obavezne izborne nastavne predmete, izborne nastavne predmete i vannastavne aktivnosti, poput kreativnih radionica, informatičke, sportske, dramske, kulinarske, cvećarska sekcija i sekcija „Pokaži šta znaš“. Deca se najviše raduju cvećarskoj i kulinarskoj sekciji – pojasnila je direktorka.
Upis dece se vrši na osnovu mišljenja pedijatra, ukoliko dete ima smetnje u razvoju, a zatim se odvede pred komisiju i na osnovu tog mišljenja komisije, roditelj bira školu gde će svoje dete da upiše. Da li će to biti u redovnom sistemu školovanja, kroz inkluzivno obrazovanje ili će u ovu Specijalnu školu.
– Škola ima 35 učenika i 50 dece na smeštaju. Deca dobijaju govorne vežbe od strane logopeda, a deca na inernatskom smeštaju su sa Zlatiborskog okruga i ona imaju medicinske usluge 24 časa od medicinske sestre. Pored raznih stručnjaka koji u školi rade sa decom, imamo defektologa i dif pedagoga, koji rade sa decom u Požegi i Čajetini, imamo logopeda u Priboju i defektologa u Novoj Varoši i Akmačićima. U Priboju imamo 250 dece na tretmanu. Takođe, imamo logopede u užičkim osnovnim školama u „Slobodan Sekulić“, „Aleksa Dejović“ i „Stari grad“. Iz ostalih osnovnih škola dolaze nam deca ovde na podršku. Profesori u školama dolaze ovde posle svog radnog vremena i rade sa decom potpuno volonterski i to dva do tri puta nedeljno – rekla je Vesovićka.
Pre deset godina ova škola je bila samo osnovna škola za slušno oštećenu decu i nju su bila smeštena deca sa celog regiona, ali i iz Novog Pazara i okoline.
– Ona su dolazila da bi se ovde školovala. Raznim reformama sistema obrazovanja deca iz Novog Pazara su prestala da ovde dolaze, jer su se uključila u redovni sistem obrazovanja. I druga deca iz grada i okoline uključila su se u inkluzivni sistem u redovnom obrazovanju. Zato smo od septembra 2012. godine preverefikovala svoju delatnost i od tada smo Osnovna škola za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju – kaže Zorica Vesović.
Ona kaže da je u svetu, ali tako i kod nas, povećan broj dece sa autizmom i da je to jedan od najtežih poremećaja.
– Profesor Jevtić je to lepo opisao kao raspuklo ogledalo na dlanu, nikada ne znate šta deca vide. Mi, na primer, imamo dete koje govori tečno egleski i sabira odlično, ali je zatajilo u drugim stvarima. Dešavaju se neobjašnjive stvari kod te dece – kaže direktorka i dodaje da škola obezbeđuje rane rehabilitacione postupke za decu sa različitim smetnjama u razvoju od bebe.
Kao što je već rekla, deca najviše vole da posećuju cvećarsku i kulinarsku sekciju, ali, rado sarađuju i u drugim programima.
– Škola učestvuje u Dečijoj nedelji, Danu otvorenih vrata, deca se raduju Osmom martu, Uskršnjim i Božićnim praznicima, prave novogodišnje čestitke. Evo, za Vaskrs smo imali 80 gostiju u sali, dolazila su nam deca iz vrtića i zajedno su sa našom decom bojila drvena jaja, a posle toga smo imali prodajnu izložbu. Svi su uživali. Kada su u pitanju manifestacije, tu zaista imamo dobru saradnju sa lokalnom samoupravom – kazala je Zorica.
Jedina zamerka lokalnoj samoupravi je vezana za dnevni boravak, jer deca koja iz grada koja pohađaju školu, posle nastave, ako su im roditelji zaposleni do 17 časova, nemaju gde da borave, a čak i nemaju prevoz do Dnevnog boravka u Domu Petar Radovanović. A i taj Dnevni boravak radi samo do 14 časova, pa zbog toga dolazi do kolizije interesa roditelja i gradske vlasti.
Inače, ova škola je ranije imala drugu namenu, odnosno rad sa decom oštećenog sluha.
– Međutim, od kada je počela da radi kao specijalna škola, imamo problema sa decom koje roditelji moraju da nose uz stepenice na treći sprat. Škola nije bila pripremljena za tu vrstu ometenosti. Zbog toga nam je neophodan lift i mi smo predali projekat preko Kancelarije za mlade i preko lokalne samouprave. Pored toga, škola ima i 15 ari dvorišta, koje je jednim delom neuređeno. Na svu sreću, prilikom prodaje novogodišnjih čestitki, našla nas je gospođa Veselinović iz Švajcarske, koja je organizovala jedan humanitarni koncert i pare od koncerta biće prosleđena za uređenje dvorišta – dodala je direktorka.
Škola je dobro opremljena, ali uvek može više i bolje.
– Imamo senzornu sobu. To je pomagalo korisno da opuštanje i rehabilitaciju dece. Kod neke dece se probude čula, a kod neke dece, kod kojih treba, stišaju se čula. Na kraju prošle godine smo dodali interaktivni tunel, veliku ljuljašku i geometrijske oblike na zidu – rekla je Vesovićka i dodala da škola učestvuje u raznim programima, kao u IPA projektu sa Pljevljima i Osnovnom školom „Dimitrije Tucović“ iz Čajetina, a dobru saradnju ima sa Specijalnom školom iz Čačka, a veoma je bliska sa školom „Milan Petrović“ iz Novog Sada, za koju kaže da je najsavremenije opremljena škola na Balkanu.
Posebno je istakla dobru saradnju sa opštinom Čajetinom i dnevnim boravkom „Zračak“ u toj opštini.
– Ta saradnja je uvek bila odlična, zahvaljujući predsedniku opštine Milanu Stamatoviću. Finansiranje prevoza dece sa opštine Čajetine nikada nije bilo problema. A i sve drugo, sve što se moglo da se izađe u susret, oni su izašli. Zato deca sa smetnjama u razvoju, kada pri redovnim školama završe školovanje, ona dođu u ovaj dom i to naravno treba finansirati. Onda predsednik opštine kaže da se samo pošalje dokumentacija – pohvalila je direktorka.
Upis dece za narednu školsku godinu su vrši u junu.
Z. G.