ИНТЕРКУЛТУРАЛНА РАЗМЕНА У ШВАЈЦАРСКОЈ
Ужички центар за права детета омогућио je инеркултуралну размену за 10 ученика ужичких средњих школа у Швајцарској у Песталоци дечијем селу од 28.7. до 13.8.2015. године. Јасмина Жеравчић, школски психолог ОШ „Душан Јерковић“ била је супервизор ужичким ученицима и учествовала је у интеркултуралној размени, сарадњи и професионалном усавршавању са колегама супервизорима из Молдавије, Украјине, Македоније и Србије.
Основа едукације је интеркултурална размена и подршка ученицима да се кроз квалитетно образовање укључе и да буду вршњачки едукатори на врло важне теме: дечија права, миграције, решавање конфликата, оснаживање омладине у остваривању једнакости међу половима, ЛГБТ, интеркултурална комуникација….
„Квалитетне едукације омогућују не само стицање знања из поменутих области, већ и вештине којима се омогућава да учесници, када дођу у матичне земље, донесу важне промене“, каже Јасмина. „Те промене се односе, пре свега, на промену система вредности у друштву и доводе до смањења дискриминације и нетолеранције, као и насиља које је у порасту у образовном систему у Србији. Такође, омогућени су одличани примери – како се применом дечјих права може омогућити квалитетна инклузија и партиципација младих. Тако се и млади и њихови супервизори оснажују да преузму одговорност за адекватно поступање и да се укључе у заустављање неједнаког поступања према одређеним групама у друштву“.
Сваки моменат који није захтевао да се ради и седи у затвореном простору, искоришћен је тако што су се радионице одвијале у прелепим пределима подно швајцарских Алпа. У лепоти природе, откривала се другачија креативност деце, која су имала још више интелектуалних и материјалних продуката рада. Оно што се ценило су идеје, без обзира на оригиналност, затим евалуације, односно конкретне повратне информације о раду запослених у селу, тако да се на лицу места вршила корекција рада, што даје употребну вредност евалуацији, која је у Србији више формална него употребна, казала нам је Јасмина. Поштовање правила, одговорност за сопствене поступке, као и поштовање времена била је обавеза и за учеснике и за запослене.
„Оно што се учесницима радионице учинило врло занимљивим је поштовање идентитета сваког од учесника као и његових/њених индивидуалних могућности у учесвовању“, додаје Јасмина Жеравчић.
„У оквиру обуке омогућене су нам и екскурзије у Луцерн, Цирих, Рајнине водопаде, Сантис – 2502 метара висок врх Алпа. Прво правило у Песталоци селу је да се ужива и да се забави. Било је радно, али прво правило се поштовало до краја“, са осмехом додаје школски психолог ОШ „Душан Јерковић“ из Ужица.
М.Р. Пејовић, Ј.Жеравчић