70 ГОДИНА УЖИЧКОГ ПОЗОРИШТА
Позоришна уметност шири видике
После 2014, у којој смо обележили век од почетка Првог светског рата и чувене српске војне победе, Србија је ушла у још једну годину великих јубилеја. Ове године се обележава двестота годишњица Другог српског устанка, у овој години подсећамо се и трагичне 1915, односно пада Србије под непријатељску окупацију и почетка српске голготе, такође славимо седам деценија од победе над фашизмом, а навршава се и 20 година од пада Републике Српске Крајине и потписивања Дејтонског мировног споразума. Ових пет датума на различите начине симболизују модерну историју државе Србије.
Ипак, година 2015. без икакве претенциозности може да се прогласи и годином Народног позоришта Ужице. Повод је 70 година од оснивања професионалног позоришта, и 20 година од првог Југословенског позоришног фестивала, “Фестивала без превода”.
Сви ови јубилеји добар су повод да се размотри поново перенијално питање односа политике и културе, државе и позоришта. Односно да се преиспита улога позоришта у најновијој историји Србије и укаже на његов значај у стварању њеног идентитета.
Оно што нас овде, дакле, интересује јесу места пресека, с једне стране седамдесетогишњица од победе над фашизмом и почетка рада професионалног позоришта у Ужицу, односно с друге, двадесетогодишњица оснивања Југословенског позоришног фестивал и потписивања Дејтонског мировног споразума.
Овде ћемо се за тренутак задржати и указати на неке битне околности у којима се овако контекстуализује Народно позориште Ужице, уосталом као и сва друга позоришта Србије. У првих петнаест година након Другог светског рата комунистичка власт је на позориште гледала с једне стране, као „на снажно подстицајно средство преко којег се може ширити њена политика и у култури и да се тако пропагандистичко-идеолошки може деловати на свест људи“, док је с друге, позориште третирала као неопходну карику у напретку друштва. Овај дуализам задржаће се све до коначног распада Социјалистичке федеративне републике Југославије 1991. године.
Подсетићемо да је у првим годинама овог периода, тачније од 1945. до 1947. године, основана мрежа професионалних позоришта: државна – народна позоришта у Београду, Нишу, Крагујевцу, Ужицу, Шапцу, Новом Саду, Суботици, Панчеву; окружна – Прирен, Крушевац, Чачак, Врање, Лесковац, Пирот, Зајечар, Прокупље, Пожаревац, Смедеревска Паланка, Сомбор, Зрењанин, Сремска Митровица, градска – Смедерево, Краљево, Ваљево, Бор, Књажевац, Јагодина, Неготин, Параћин, Ћуприја, Нови Пазар, Врњачка Бања, Вршац. Као и у свим осталим републикама Југославије, између 1954. и 1958. године услед економске кризе, с обзиром да су сва позоришта била финансирана из државног буџета, и истовремено, имајући у виду близину већих центара, укидају се позоришта у Крушевцу, Ваљеву, Пожаревцу, Чачку, Краљеву, Врању, Јагодини, Врњачкој Бањи, Смедеревској Паланци, Прокупљу, Сремској Митровици, Панчеву. Са већим или мањим паузама у раду, професионална позоришта наредних година опет су почела да раде у Крушевцу, Краљеву, Врању и Сремској Митовици.
Постоје ли неке сличности данашњег Народног позоришта Ужице с оним из 1945. године, кад је реч о његовим друштвеним позицијама? Иако данас не припада држави, већ локалу, принцип функционисања је остао исти: оно је и данас одраз потребе државе/локала да кроз уметничко стваралаштво изрази свој идентитет и снагу, али и као израз вредности владајуће аристократије (Wилмер 2008). Организациони и финансијски модел уметницима обезбеђује одговарајуће услове за рад и одржава се зграда… Међутим, за разлику од свог почетка, када је било једино средство масовне комуникације које има ту способност да одједном успостави веза са мноштвом (читавом заједницом), те да се та иста веза учини живом, непосредном и двосмерном, у овом тренутку, услед техничке инфериорности, долази, наизглед, до слабљења улоге позоришта у друштву. Самим тим и политичка елита, као неко коме је дата прилика да одређује правац и смер развоја једног друштва, са све мање жара, интересовања, познавања и убеђења води рачуна о позоришту, Друга особина, ипак, представља, да се послужимо језиком менаџмента, готово недостижну компаративну предност позоришта у односу на конкуренте на пољу масовне комуникације. Као доказ може да послужи чињеница да већ деценијама уназад, уводећи вештачки смех у комедије а затим и живу публику у студија, телевизијски програми покушавају да симулирају ту јединствену, непосредну, тренутну везу учесника у комуникацији. Масовност комуникације, непосредна веза и посебан језик, представљају неке од основних одлика позоришта, па тако и Народног позоришта Ужице, чију употребу тек ваља одредити. Ово није позив политици и политичарима да, како какви идеолози, утичу на рад и постојање позоришта, већ далеко више позив позоришним ствараоцима да активније преиспитају и понуде решење за одређивање места позоришта у садашњем друштву.
А садашњост је, за Народно позориште Ужице, веома сложена. Промењене су позиције и државе и нације, а захтеви за уважавањем мултикултуралности једног друштва намећу нове стандарде када је реч и о театрима.
Полазећи од претпоставке да је сврха постојања позоришта у XXI веку тумачење садржаја колективног памћења кроз позоришно стваралаштво ради изградње одређеног друштвеног идентитета, Народно позориште Ужице препознало је, пре двадесет година, историјски тренутак којим је претила опасност да ускоро нећемо имати шта да заступамо и бранимо.
Југословенски позоришни фестивал не само да је оправдао сврху свог постојања, већ нас је још једанпут уверио о неопходности постојања макар и једног заједничког простора какво је позориште, како би се у размени искустава и различитости одредила проспекција сопствене будућности. Фестивал у континуитету омогућава публици да види најзначајније представе српске, хрватске, босанскохерцеговачке и црногорске позоришне продукције, представе које битно утичу на промишљање позоришне и стварности на коју реферише.
Усаглашавајући фестивалски концепт са тематско-мотивским целинама и чини се неограниченим бројем кодова који се дају ишчитати у чињеница да још увек нисмо стигли у обећану земљу; да још увек лутамо непознатим пределом међупростора између прапостојбине и те обећане земље, у којем се не признаје или обилато сумња у било какав ауторитет, долазио он од стране државе, цркве, науке, уметности итд, омогућавају да се овај Фестивал препозна као један од најзанимљивијих и најпровокативнијих у региону. Оваквим концептима су управа позоришта и селекторски тим успели да позоришну уметност не ограниче на данашња мерила широких слојева, већ да се мерила и видик ових слојева што више прошири. Образовање и неговање способности за естетичко оцењивање, јесте средство којим се може спречити стално монополисање друштва од стране незнантне мањине.
НАРОДНО ПОЗОРИШТЕ УЖИЦЕ
ДИРЕКТОР
Зоран Стаматовић