početak AKTUELNO Ima li nam spasa?

Ima li nam spasa?

od Užička Nedelja
482 pregleda

pijanac

PIŠE: PREDRAG KOVAČEVIĆ

Pobuna? Ili je spas u gradskoj Izvršnoj vlasti?

Postoji granica očaja posle koje je svako od nas spreman na stvari koje ne spadaju u  lepo i razumno ponašanje. Mnogi u Užicu su na na toj granici kada su zbog nepoštovanja javnog reda i mira, da preduzmu nešto što nije ni razumno, ni lepo.

Trebalo bi da u ime najmanje desetak hiljada Užičana koji žive u urbanim gradskim zonama imam pravo kao građanin koji redovno pišem za „Užičku nedelju“ da se obratim svima u Izvršnoj vlasti Užica. Njima koji se tako hrabro i bez skrupula hvataju poluga vlasti: Skupštini opštine, gradonačelniku Petkoviću, Izvršnom veću grada Užica tj. izvršnoj vlasti. Sada kada je promenjena(?) vlast u gradu zbog loših rezultata, očekujem da to i primetimo, naročito kad je u pitanju javni red i mir… Da ne bude ono „Sve u svemu, NIŠTA!“. O njima govore dela, nečinenje povlači odgovornost… U nekim uređenim društvima a nadam se i u ovom koje u poslednje vreme po rečima predsednika Vlade Aleksandra Vučića teži tome.

Postoji granica očaja posle koje je svako od nas spreman na stvari koje ne spadaju u lepo i razumno ponašanje. Mnogi u Užicu su na na toj granici kada su zbog nepoštovanja javnog reda i mira, da preduzmu nešto što nije ni razumno ni lepo. Šta znači u Užicu živeti u blizini mesta koje zvemo „ugostiteljski objekti“, koji se bave okupljanjem omladine do 02 noću? Znači biti maltretiran svim vrstama javnog nereda od preglasne muzike, dreke, tučnjave, pucnjave, lupanja staklene ambalaže. Sve do iživljavanja navijačkih grupa, koje se deru u tri posle ponoći, u interpretaciji svojih stihova koje se zovu „pesme navijača“. Da preformulišem, znači ko živi sa porodicom u blizini takvih „ugostiteljskih objekata“ u Užicu izložen je maltretiranju prvenstveno glasnom muzikom i svih vrsta mučenja koje podrazumeva nepoštovanje javnog reda i mira. Inspekcijske službe su upoznate sa ovim problemom, komunalna inspekcija na gradskom nivou takođe. Policiji koju zovu neki po pet puta za veče (petkom, subotom i nedeljom) građani su već dosadili. Više ne izlaze u te „ugostiteljske objekte“, već posledice toga koje se dešavaju na ulici, rešavaju iterventnom jedinicom. Bilo šta ko rekao Užicu je vikendom „vanredno stanje“.

Maksimalno dozvoljena komunalno buka po JSU-u iznosi oko 45 decibela, maksimalno dozvoljena industrijska buka je oko 80 decibela. U spavaćim sobama većina ugroženih građana je izloženi buci koja se kreće od 65 do 70 decibela. Pomenuo bih uzgred da su po standardima EU maksimalno dozvoljene granice daleko niže. Inspekcijska služba Opštine i nezvanično na pritužbe građana odgovaraju iskreno u žaljenjenju zbog sopstvene nemoći. Oni nemaju inspektore koji rade noću  koji bi mogli da sankcionišu kršenje javnog reda i mira… A pri tom kažu zakonska regulativa im i ne ostavlja mnogo prostora za delovanje. Gradska Komunalna policija upućuje na opštinsku službu koja se predhodno već deklarisala kao nemoćna i na policiju koja je dužna da održava javni red i mir. Policija se takođe deklarisala kao nemoćna. Prema njihovim rečima sve što oni mogu jeste da napišu prijavu koja za sobom povlači kaznu koja je za vlasnike takvih ugostiteljskih objekata predstavlja smešnu sumu, prema rečima samih policajaca. Dispečer u policiskoj je više puta naglasio da bi policajac mogao izgubiti posao kad bi zatvorio objekat uprkos evidentnom kršenju javnog reda i mira. Ostali koji bi trebali da u gradu imaju neki odgovor na pozive u pomoć uglavnom pružaju moralnu podršku u obraćanju već pomenutim inspekcijskim službama. Sve u svemu, NIŠTA! Vrzino kolo, građani su i dalje izloženi buci do 70 decibela. Može se reći „užasna posledica“ ovog u poslednje vreme masovnog rada ugostiteljskih objekata je i taj nered na ulici petkom subotom i nedeljom… Javna je tajna da interventna jedinica ima sve više posla u tom uličnom životu u kome su prisutni alkoholna trovanja, narkomanija, prostitucija, siledžijanje, tučnjave, da ne govorim o zapišavanju ulica i zidova zgrada, jednom rečju, lako primetljiv – haos.

ekrem-pijanči

RAZNI EKREMI JAUČU OD SUMRAKA DO SVITANJA

Neki su podnosili privatnu tužbu, čak i za to da se zatvori „ugostiteljski objekat“ i vlasnik je nasrnuo, pa je bolje da se to uradi kolektivno, cela zgrada ili naselje. Ako na kraju svi državni organi zakažu, narod ima pravo da uzme zakon u svoje ruke, bar tako misli većina Užičana sa kojima sam imao prilike da razgovaram… Na žalost, živimo u zemlji u kojoj, očigledno, vlada zakon jačeg…Imamo mi zakone, one prave, ali je problem u njihovom sprovođenju, znači ljudski faktor je u pitanju, a tu je to maglovito što nazivamo korupcija. Da vidimo šta kaže zakon o Javnom redu i miru tj neki članovi koji se odnose na dosada napisano:

Član 2.

Javni red i mir, u smislu ovog zakona, jeste usklađeno stanje međusobnih odnosa građana nastalo njihovim ponašanjem na javnom mestu i delovanjem organa i organizacija u javnom životu radi obezbeđivanja jednakih uslova za ostvarivanje prava građana na ličnu i imovinsku sigurnost, mir i spokojstvo, privatni život, slobodu kretanja, očuvanje javnog morala i ljudskog dostojanstva i prava maloletnika na zaštitu. Službena lica nadležnih organa zaštićena su u obezbeđivanju javnog reda i mira.

Član 6.

Ko svađom ili vikom remeti javni red i mir ili ugrožava bezbednost građana – kazniće se novčanom kaznom do 20.000 dinara ili kaznom zatvora do 20 dana. Ko ugrožava sigurnost drugog lica pretnjom da će napasti na život ili telo tog ili njemu bliskog lica – kazniće se novčanom kaznom do 25.000 dinara ili kaznom zatvora do 30 dana. Ko vređanjem ili zloupotrebom drugog, vršenjem nasilja nad drugim, izazivanjem tuče ili učestvovanjem u njoj, ugrožava spokojstvo građana ili remeti javni red i mir – kazniće se novčanom kaznom do 30.000 dinara ili kaznom zatvora do 60 dana. Kad se prekršaj iz st. 1. do 3. ovog člana izvrši u grupi – kazniće se kaznom zatvora do 60 dana.

Član 15.

Ko remeti mir drugih izvođenjem muzičkih i drugih sadržaja, korišćenjem muzičkih instrumenata, radio i televizijskih prijemnika i drugih zvučnih uređaja, kao i mehaničkim izvorima buke i zvučnim signalima (motora i sl.) – kazniće se novčanom kaznom do 10.000 dinara. Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se pravno lice novčanom kaznom do 30.000 dinara, preduzetnik novčanom kaznom do 25.000 dinara, a odgovorno lice novčanom kaznom do 10.000 dinara.

Zakon postoji, uprkos tome u Užicu se to stalno događa… znači da se slabo i loše rade državni službenici svoj posao. Bilo bi logično da rukovodeći u inspekcijama u komunalnoj policiji pa i u MUP podnesu ostavku da bi došli ljudi koji mogu da se izbore sa ovim mučenjem građana. Ili su i tu partijski poslušnici koje po običaju problemi građana slabo interesuju?

Ovaj problem sa bukom iz užičkih „ugostiteljskih objekata“ je pravna rupa u odlukama i zatvaranje očiju nadležnih, pa kaže:

Na osnovu člana 20.st.1. tačka 24. i člana 32. tač.16. Zakona o lokalnoj samoupravi („Sl.glasnik RS.broj 129/07) i člana 41.tačka 18. Statuta grada Užica („Sl.list grada Užica“ br. 11/08), Skupština grada Užica, na sednici održanoj __________godine, donela je

ODLUKU O RADNOM VREMENU UGOSTITELjSKIH, ZANATSKIH I TRGOVINSKIH OBJEKATA NA TERITORIJI GRADA UŽICA

II RADNO VREME UGOSTITELJSKIH OBJEKATA

Pojam ugostiteljskih objekata

Član 7.

Ugostiteljski objekat je funkcionalno povezan, posebno uređen i opremljen prostor koji ispunjava propisane minimalne tehničke i sanitarno-higijenske uslove za pružanje ugostiteljskih usluga, odnosno za obavljanje ugostiteljske delatnosti.

Ugostiteljski objekti su:

1) ugostiteljski objekat za smeštaj;

2) ugostiteljski objekat za ishranu i piće;

3) ketering objekat.

Ugostiteljski objekti za smeštaj su: hotel, motel, turističko naselje, kamp, pansion, hostel, prenoćište, odmaralište, kuća, apartman, soba, seosko turističko domaćinstvo, lovačka vila, kuća ili koliba i drugi objekti za pružanje usluga smeštaja, u kojima se pružaju usluge smeštaja, ishrane i pića i druge usluge uobičajene u ugostiteljstvu ili samo usluge smeštaja. Ugostiteljski objekti za pružanje usluga ishrane i pića su: restoran, kafana, bar, objekat brze hrane, objekti u kojima se pripremaju i uslužuju topla i hladna jela i napici, toče i služe alkoholna i bezalkoholna pića, kao i objekti u kojima se pružaju usluge zabave i priređuju artistički, kabare i muzički programi i drugi objekti. Ketering objekti su objekti u kojima se pripremaju hrana, piće i napici, poutvrđenim standardima, radi usluživanja i potrošnje na drugom mestu.

Radno vreme objekta za smeštaj

Član 8.

Radi obavljanja usluge smeštaja i pratećih usluga uz smeštaj (ishrana, prijem gostiju i dr.) ugostiteljski objekati za smeštaj u periodu poslovanja (tokom cele godine ili u sezoni) moraju raditi od 00,00 do 24,00 sata. Maksimalno dozvoljeno radno vreme za deo ugostiteljskog objekta za smeštaj u kome se pružaju usluge zabave i priređuju artistički, kabare i muzički programi je svakog dana od 06,00 sati do 24,00 sati, osim u dane vikenda (subota i nedelja), kada može raditi do 02,00 časova.

Radno vreme ugostiteljskih objekata za pružanje usluge ishrane i pića

Iz ovoga se izvlači pitanje: – Kako onda užičke diskoteke rade do 4-5 sati izjutra? Imamo 3 registrovana hotela, „Kontra“, „Skala“, Garaža, (rupa u zakonu) neko ih pravno lepo posavetovao, a MUP se o tome ne zanima previše. U užičkoj Opštini postoji služba koja radi na proveri da li imaju limitatore tona, većina ih ima ali ih ne koriste, ali zato imaju izdato rešenje da su ih ugradili, i kad im inspekcija iz opštine napiše kaznu ide sudiji. Sudija kao upozoravajuću kaznu im izrekne 10.000 – 30. 000, umesto 200.000 – 500.000. Oni se lepo presabrali plate 10.000-30.000 što ne, pazari veći preko 100.000, 150.000. I tako to godinama…

Član 9.

Maksimalno dozvoljeno radno vreme ugostiteljskih objektata za pružanje usluge ishrane i pića koji se ne nalaze u stambenim zgradama, je svakog dana od 06,00 sati do 24,00 sata, osim u dane vikenda (subota i nedelja), kada mogu raditi do 02,00 časova. Maksimalno dozvoljeno radno vreme ugostiteljskih objekata za pružanje usluge ishrane i pića koji se nalaze u stambenim zgradama je od 08,00 sati do 23,00 sata, a u dane vikenda (subota i nedelja) od 08,00 sati do 24,00 sata.

Ovde je problem što je naznačeno „u zgradama“, a ako je ispred zgrade preko ulice za njih to ne važi, a i petak je prikačen kao vikend, iako je radni dan, s tim da je i problem kada se žale stanovnici porodičnih kuća… Ili je korupcija u pitanju? Začuđuje takvo usko posmatranje stanja stvari od inspekcije. Kao da su svi nedokazani, zašto manipulišu u tumačenju ove odluke? Da ne bi bilo muljanja s tumačenjima u prijavama delatnosti neka nezavisna republička komisija proveri sve tajno (jer ako ovi Užicu znaju, neko će obavestiti vlasnike pa će biti sve „u skladu sa zakonom“). Da posle zaključka Gradsko veće donese odluku da na području grada Užica objekti sa muzičkim programom radnim danima rade do 24 časa, a vikendom (subotom i nedeljom) do 02 časa. Time bi rešili i veliki deo stalnog problema kršenja javnog reda i mira. A buka se može svrstati u ekološko zagađenje, onda nam je uz vodu i vazduh zagađena i tišina tj. javni mir. Zatim dati obavezu i ovlašćenja u slučaju odluke a prema Zakonu o „Javnom redu i miru“ da komunalna policija može zatvoriti lokal na vreme popisano zakonom.

STAV NAČELNIKA GRADSKE UPRAVE

Hitno doneti novu odluku

Radno vreme ugostiteljskih objekata na teritoriji grada Užica regulisano je Odlukom o radnom vremenu koja je doneta 2002.godine, a od tada menjana u par navrata pre svega zbog promene iznosa novčanih kazni. Ova Odluka je u velikoj meri prevaziđena, pa je urađen novi predlog, o kome je početkom 2013.godine vođena i javna rasprava, i dostavljen je u aprilu iste godine Gradskom veću radi usvajanja. U tekstu gospodina Kovačevića dobro su uočeni svi nedostaci postojeće odluke, s tim što citira novu odluku koja još nije usvojena pa iz toga izvodi zaključke. Deo zaključaka zbog toga nije formalno u potpunosti ispravan, ali faktički govori o suštini problema, što je najvažnije. Usvajanje nove Odluke očekuje se u najskorije vreme, pa bi sa povećavanjem iznosa novčane kazne za prekršaj i uvođenjem prekršajnog naloga trebali postići znatno bolji efekti. Postojeća odluka propisuje blage kazne za nepoštovanje radnog vremena i počinju od 250 dinara (nije štamparska greška) odnosno 2.500 dinara. U novoj odluci se predviđaju novčane kazne na licu mesta u iznosu od 25.000 dinara, a za pravna lica u iznosu od 50.000 dinara. Inače, u toku 2013 godine izvršeno je 578 kontrola radnog vremena i podneto 357 prekršajnih prijava. U ovoj godini, za prvih 7 meseci izvršeno je 477 kontrola i podneto 244 prijave. Postoje ugostiteljski objeki kojima je u ovom periodu podneto preko 50 prijava. Sve ovo govori i u prilog novoj odluci.

Takođe pripremljena je i nova Odluka o buci koja je zasnovana na novom Zakonu o prekršajima i biće mnogo efikasnija za primenu.

U tekstu se citira i Zakon o javnom redu i miru za čije je sprovođenje nadležno Ministarstvo unutrašnjih poslova. Bez obzira na to postoji dobra saradnja sa gradskim službama, ali su problemi slični kao i kod Odluke o radnom vremenu.

NAČELNIK GRADSKE UPRAVE

Zoran Militarov

Comments

comments

Povezani tekstovi

Napišite komentar

* Koristeći ovaj obrazac slažete se da podatke čuvamo i koristimo na našem sajtu.