– Imali smo čak situaciju da nas kopiraju. Mi gledamo šta je to što se nosi u svetu mode. Ono što će biti u modi, mnogo se ranije izbacuje, nego što smo mi uopšte svesni. Kada uđete u tu sferu posla onda znate gde treba da gledate, a i pomažu nam naši dobavljači –

USPEŠNE UŽIČANKE: JELENA GRBOVIĆ, „TODLER“
Pre dve godine, kada je Jelena Grbović, vlasnica dečijeg butika „Todler“ krenula u svoj privatni posao, kako kaže, nije ni znala da će to biti mukotrpno i požrtvovano da bi se došlo do nekog uspeha. Kada pogleda sve što je preturila preko glave, sada ne žali jer je zadovoljna kako sve funkcioniše, ali se na tome neće zaustaviti.
Pre nego što je počela svoj privatni biznis Jelena je radila za više firmi odgovorne i strateške poslove za marketing, menadžment, prodaju i veleprodaju. A onda je odlučila da otvori svoju firmu.
– Prva inicijativna ideja je bila da otvorim neku vrstu gift šopa, u smislu prodaje opreme za bebe i za rođendane za decu. Međutim, kako tržište nalaže, počeli su da nam se obraćaju i za odeću. Shvatili smo da na užičkom, a kasnije i na srpskom tržištu, nedostaje jedan vid dečije odeće, koji je drugačiji, koji prati svetske trendove, koji je moderan, koji je kvalitetan i pristupačan za sve. Nismo baš jeftini, ali ni preskupi. Kakav nam je kvalitet, takva nam je i cena. Onda smo krenuli sa domaćim proizvođačima. Pokušali smo kao radnja sa domaćim proizvođačima, ali, videli smo da u suštini nemamo gde da nabavimo robu koju smo hteli, osim ako ne nabavljamo u Turskoj ili na nekom drugom stranom tržištu. To nismo hteli, jer smo hteli da se bavimo domaćom proizvodnjom iz prostog razloga što je i ljudima, a i meni lično, više smetalo to strano, strana tržišta. Lično smatram da smo mi kao narod izuzetno sposobni da proizvedemo odličan artikal i da to čak ponudimo inostranom tržištu. I tako se rodio Todler. Naziv sam mu lično dala, nekako se u svesti lako pamti. Todler na engleskom, znači, naša ciljna grupa od jedne, odnosno od dece koja tek prohodaju, pa prema naviše. Naša misija je bila da prodajem odeću za decu od jedne pa do pet do šest godina, ali zahtev tržišta je tražio još. Dolazili su klijenti koji su tražili veće brojeve i sada imamo široku plaetu odeće za decu od jedne do četrnaeste godine za dečake i devojčice, ali iz sopstvene proizvodnje – rekla je Jelena.
Međutim, samo prodaja odeće, nije se dobro pokazala, pa je Jelena rešila da krene i u proizvodnju.
– Nakon dva do tri meseca od otvaranja radnje videli smo da tu nećemo plivati dobro. Bila sam svesna konkurencije na domaćem tržištu. Gledajući njihove artikle i njihovu ponudu, videla sam da postoji rupa, gde možemo vrlo dobro da plivamo. I tako smo u martu 2014. godine krenuli sa proizvodnjom. Proizvodnja je bukvalno krenula sa dve osobe. Koleginica i ja smo radile. Pored toga, ja sam bila zaposlena u jednoj firmi, tako da sam radila na dva mesta. Do pet sam radila u firmi, a od pet trčala da vidim šta je gotovo od proizvoda. Radila sam od čišćenja konaca, peglanja, do rada u radnji. Spavala sam samo tri sata – kaže Jelena o počecima svog posla i dodala je da nije imala nikoga da joj finansijski pomogne, već je počela sa sumom od hiljadu evra.
Nije odustajala i uporno je radila. I baš taj rad ju je doveo na mesto gde je danas.
– Shvatila sam da više fizički ne mogu da postignem da radim do pet, pa da idem u radnju posle toga do 8, a onda kući, gde me čeka dete i sve drugo. Zaposlila sam još jednu devojku i imali smo smene. Odmah smo pucali na dobar kvalitet i na prodajne artikle, i to se zavrtelo. Vrlo brzo smo prešle u jednu veću šivaru i tada je već radilo petoro, žene koje su šile i nas tri u radnji. Ove godine smo prešli u još veću šivaru i sada već funkcionišemo kao prava firma. Danas imamo osam stalno zaposlenih i plus one koje angažujemo sezonski, a njih je trenutno šest. Taj put jeste bio mukotrpan, ali je sada super i baš smo zadovoljni – rekla je Jelena.
Pored radnje, krenuli su u veleprodaju.
– Sada užička radnja još funkcioniše, ali nije glavni cilj posla. Dobili smo kupce u Bosni i Hercegovini i u Crnoj Gori, dakle, izvozimo, a radimo veleprodaju i širom Srbije. U 20 gradova snabdevamo dečije butike našom robom. U martu ove godine otvorili smo radnju i u Beogradu. Radnja se nalazi u Bulevaru kralja Aleksandra 232. Za sada sve funkcioniše kako treba – dodala je vlasnica „Todlera“.
Na pitanje ko diktira dečiju modu, Jelena kaže da oni rade sve sami, ali da obavezno prate svetski modni trend.
– Što se tiče domaćeg tržišta, ne osvrćemo se na njega, što je veoma bitno, jer se konkurencija osvrće. Imali smo čak situaciju da nas kopiraju. Mi gledamo šta je to što se nosi u svetu mode. Ono što će biti u modi, mnogo se ranije izbacuje, nego što smo mi uopšte svesni. Kada uđete u tu sferu posla onda znate gde treba da gledate, a i pomažu nam naši dobavljači. Naš glavni dobavljač je „Tekstil“ iz Užica i od njih dobijamo smernice. Oni isto dobijaju materijale, koji će biti aktuelni ove ili naredne sezone. Onda mi uzmemo materijale od njih da vidimo gde, šta i kako. Postoje par firmi koje se bave samo modelingom, u smislu šablona. Mi otkupljujemo te šablone, ali i dosta crtamo sami, odnosno 90 posto sami crtamo. Trenutno smo primili jednu devojku na rad, koja je završila fakultet za modelara. Ja sam ekonomista i nisam u tom svetu mode. Ta mlada devojka je puna želja, želi da radi, ima dosta elana i ideja. Ona nam crta modele koje radimo i koje oblikujemo prema našem viđenju kako to sve treba da bude. Uzor nam je samo svetski trend. Naravno, mora da se ima dobar osećaj za sve to. Ne može sve, ako se vidi svojim očima i da se napravi. Znači, mora da se ima osećaj, da se izabere materijal, osećaj da se uklopi sve to – objasnila je Jelena.
„Todler“ je imao jednu reviju u Podgorici, u „Delta sitiju“, kao i u Beogradu u hotelu „Metropol“, pre otvaranja radnje u Beogradu.
– Ta revija u Beogradu je bila rame uz rame sa svetskim trendovima, a gosti su bili naši veleprodajni kupci iz Srbije. Inače, po otvaranju radnje u Beogradu odradili smo dobar marketing. Naša deca, naši mali manekeni su delili flajere bulevarom i to je bilo nešto novo. Ali, pre toga, nismo nismo očekivali da će u Beogradu biti sjajno. Međutim, posle tog marketinga, solidno je krenulo. Nije to sada neki veliki talas, ali prodaja je sasvim solidna. Zadovoljna sam, ali u Užicu je jača radnja, ovde već imamo svoje stalne kupce. Sada planiramo učešće na dečijem sajmu, koji će se održati u oktobru u Beogradu. Mi ćemo izložiti naše jesenje modele, koje sada pripremamo. Spremamo se za jesenju kolekciju, koja je najjača kolekcija u našem poslu, jer kreću deca u školu – kazala je naša sagovornica.
O tome koliko je marketing bitan u ovom poslu ona kaže:
– Marketing je nešto što je najbitnije u našem poslu. Imamo svoje kataloge, mnogo polažemo na internet marketing. U moru tržišta, gde postoji gomila sličnih proizvođača i artikala, jedini način da izgurate vaš artikal, da na tržištu postane prepoznatljiv vaš trud i rad, jeste marketing. Cilj nam je da kupac kupi, proba i vrati se po još. Mi imamo dobru mašineriju što se tiče marketinga, naše kese sa našim logom, kataloge, pred svaku našu kolekciju imamo fotografisanje sa našim malim manekenima, stranicu na Fejsbuku, a sada nam je i sajt u izradi. Kvalitet i udobnost je nešto što je najbitnije za dečiju robu. Još ako ima upotpunjen vizuelni izgled, to mora da prođe – rekla je Jelena.
U planu je i onlajn prodaja.
– Trenutno nam je sajt u izradi i nadam se da će za mesec dana početi da radi. Onlajn prodaja je odlična stvar. Ona može da bude čak 40 posto prodaje jedne firme, u našem slučaju možda malo manje, jer mi imamo veleprodaju, ali za firme koje imaju radnju, internet prodaja može da bude paralelna. Mnogi misle da je to trošak. Jeste trošak, jer treba napraviti dobar portal, osoba koja vodi internet prodaju treba da bude baš obrazovana za komunikaciju sa ljudima. Mi ćemo probati da uvedemo jedan novi sistem internet prodaje. Mi ćemo ga postaviti kroz komunikaciju i direktnu saradnju sa našim klijentima. Mi sada sa sa kupcima komuniciramo preko naš FB stranice. Tražimo da nam naši kupci pošalju fotografiju dece u našim odelima i apsolutno svakodnevno komuniciramo sa krajnjim kupcima. Onlajn prodaja će biti portal gde ćete moći da četujete i razgovarate sa prodavcem. Neće to biti samo klik, klik, klik, stavi u korpu i plati. Naši prodavci će biti dostupni 24 sata našim klijentima.Tako smo stavili da tu naš artikl ima duše. Smatram da je onlajn prodaja stopostotna budućnost i sve će se odvijati preko internet prodaje. Jedina mana svega toga je otuđenje ljudi i mislim da je najlepše kada ljudi dođu u radnju i uz osmeh vas posluži prodavačica. Ali, u poslu, internet donosi brzinu, pouzdanost, tačnost i štedi vreme – kazala je vlasnica „Todlera“.
Ona smatra da su uvozni artikli dobri, ali da naši proizvođači, među kojima i njena firma, apsolutno ne zaostaju ni za jednim inostranim proizvođačem.
– Ljudi moraju da shvate da je način proizvodnje, da li je to svetski brend, ili naš brend apsolutno identičan, ali da je naš trud i rad mnogo veći, nego njihov. Svaki trud i rad proizvođača u Srbiji je desetostruko veći i naporniji, nego proizvođača van naše zemlje, jer je sistem države takav. Nadam se da će se to promeniti i da će država dati punu podršku, posebno proizvođačima. Mislim da svest o domaćem proizvođaču mora da postoji. Retko koji Nemac neće kupiti i nipodaštavati vrednost svoje marke. Svi u svetu poštuju svoje domaće proizvođače, a mi u Srbiji imamo malo drugačiji stav. Nadam se da ćemo, ja kao proizvođač i drugi proizvođači, bar delimično promeniti svest našeg kupca, da ljudi konačno shvate da domaći proizvod vredi, kao, ako ne i više, od svakog uvoznog artikla – kazala je Jelena.
Jelena kaže da ima još planova za „Todler“. Među prvima je uvođenje linije za žene.
– Imamo u planu da osnujemo liniju za žene. Napravili smo prve nacrte i sledeće nedelje ulazimo u izradu uzoraka i nadam se uskoro i u prodaju. Ipak, „Todler“ je nešto što nam je najvažnije. Planiramo i kolekciju za bebe, ali ne opremu. Uradili smo uzorke. Naš plan je da obučemo dete, od rođenja, do srednje škole. Dala sam priliku ovoj devojci, školovana je i ima šlifa. Smatram da ćemo to dobro odraditi. Firma može da napreduje, jer moda je baš ogromna i široka. Mi mašineriju imamo – rekla je Jelena.
Zvezdana Gligorijević