početak AKTUELNO Od trnja do legende

Od trnja do legende

od nedelja
1,8K pregleda

brole miloš broćić iskrice užice

UŽIČKA LEGENDA – MILOŠ BROĆIĆ BROLE
Nema generacije, bar ovih starijih, koji nisu čuli za Miloša Broćića Brola, koga mnogi zovu legendom grada. Penzionisani nastavnik muzičkog i čuveni harmonikaš, orguljaš i klavijaturista, danas gazi svoju osamdesetu godinu. Uz svoju porodicu, vreme provodi i u kafani „Vremeplov“, gde se okupljaju i mnogi njegovi učenici muzičari, pa sa njima deli sećanja, a i sluša, kako kaže „njihove mangupske šale“.
Miloš Broćić je rođen 1936. godine u Guči. Rano je ostao bez roditelja. Svoje detinjstvo je proveo po domovima i internatima i kako kaže, više gladan nego sit.
– Posle smrti roditelja, dospeo sam u dom za nezbrinutu decu u Užice. Onda su me poslali sa jednom grupom u Bugursku, samo da bi nas odavde skinuli sa kašike. A tamo, bili smo više gladni, nego siti. U tom domu u Bugarskoj bio sam oko sedam meseci, a onda su me poslali u dom u Negotinu. Tu sam prvi put imao priliku da zasviram na instrumentu. U Negotinu nas domce je podučavao profesor violine Veroljub Tasić. Imali smo i raštimovani klavir u jednoj maloj salici. Na tom klaviru svi smo probali da sviramo. Ja sam još u Negotina naučio nekoliko šlagera, pa sam mogao da to sviram u Užicu, a i pevao sam u Mokranjčevom horu, koji je bio vrhunski hor – kaže Brole.
U Negotinu je upisao Učiteljsku školu, ali negde na pola školovanja morao je da se vrati u Užice.
– Imao sam jaku želju da sviram harmoniku. Nisam imao para, niti neke imovine, osim jednog očevog lokala u Guči. Prodao sam taj lokal i od tih para kupio harmoniku. Znam sam da je celo Dragečevo bilo ljuto na mene, ali mene nije bila briga, jer sam voleo muziku. Te 1951. godine sam prvi put zasvirao na igranci u Gimnaziji, u donjoj sali, kada se majka harmonikaša Pera Kurlagića, razbolela, pa je morao da napusti igranku. Nastavio sam svirku sa Milutinom Koraćom. I od tada sam svirao igranke u Sokolani, Učiteljskoj školi, Gimnaziji, Domu železničara, takozvanom Pampur baru. Završio sam školu, dobio sam stipendiju, a onda otišao u Sarajevu i upisao Višu pedagošku.
– Završio sam i tu školu, odslužio vojsku i vratio se u Užice. Ali, za svo moje muzičko znanje treba da zahvalim Bori Rokoviću, autoru velikog džez orkestra Radio televizije Beograd. On je završio akademiju, pijanistički i dirigentski odsek. Sa 27 godina došao je da služi vojsku u Užicu. U Užicu nije bilo klavira, ali on je svirao i na drugim instrumentima. Kada ga je čuo vojni kapelnik Knific, upregao ga je da radi sa vojnom muzikom. Stvorio je dva vrsna vojna orkestra, koji su svirali zabavnu muziku i naučio ih da aranžiraju, jer do tada su znali samo da sviraju marševe. On ih je naučio da sviraju i rumbe i sambe, i bosanove. Klavira nije bilo u Domu armije, imali su neke tri harmonike i njegova stolica je bila na bini, a on je svirao jednu harmoničicu i sa njom pravio aranžmane. Međutim, u Užice se doselio jedan sajdžija Dimec. On je sa sobom doneo klavir. Nije mogao taj klavir da stavi u stan, pa ga je smestio u sajdžinsku radnju, koja se nalazila gde je sada zgrada Lepa Brena. I Bora je dolazio tu da svira i vežba. A ja kada izađem iz škole, bio sam druga godina, stanem kraj vrata sajdžinice i slušam. Jednom me je Bora video i pitao me što tu stojim i cvokoćem. Ja mu kažem da sam došao da ga slušam i on me pozove unutra. Rekao sam mu da pokušavam da naučim da sviram harmoniku i on mi kaže da će od sutra, od 6 časova početi da me podučava i da će doneti Školicu. I dve godine sam dolazio kod njega na časove. Posle, sve što sam učio na studijama nisam imao šta da naučim, jer sam sve sam od Bore naučio. Samo, odvojio me je totalno od narodne muzike. U to vreme su bili strogo podeljeni zabavnjaci i narodnjaci. Sa mnom je spremao ozbiljne kompozicije i na prijemnom ispitu u Sarajevu sam sam svirao Čardaš na harmonici. Svi su bili oduševljeni. Bora Roković je kasnije postao aranžer i pijanista u čuvenom orkestru u Nemačkoj i najboljem u Evropi. Poslednji put sam ga video pre sedam, osam godina kada je pošao na more. Svratio je u Užice i obišao Dom armije. Sedeo je pred „Palasom“. Pustio je brkove. Prolazio sam tuda i ja ga zapazim i priđem. Kažem mu:“Dobar dan čika Boro“, a on se zagleda u meni i kaže:“Ti si onaj mali sa skandali harmoničicom“ – ispričao je Miloš Broćić.
Brole, kako ga svi zovu, zaposlio se u Osnovnu školu „Dušan Jerković“, kao nastavnik muzike, a uporedo je kao profesor predavao i u Užičkoj gimnaziji.
– Osnovce sam okupio u muzičku sekciju. Zahvaljujući meni, Užice je 1963. godine dobilo prvu operetu, ja sam je aranžirao, a moji je đaci izvodili. Mnogo kasnije,1980. godine, predložio sam Radiši Kovačeviću Culi, tadašnjem sekretaru SIZ-a kulture, da napravimo mali dečiji hor, da služi za raznorazne proslave i manifestacije na trgu. I tako, zahvaljujući njemu, formiran je dečiji hor „Iskrice“. Snimili smo ploču sa 12 kompozicija, kompozicije su moje, a stihove je pisao Nenad Ristanović Staparski. Za jednu pesmu tekst je napisao Radmilo Kapa. „Iskrice“ su trajale dugo, sve do gašenja KPZ-a – kaže Brole o svojim značajnijim poduhvatima.
Uporedo radeći u školi, Brole je počeo da svira u tek otvorenoj Gradskoj kafani, 1961. godine.
– Sviralo se, ali je kafana bila poluprazna. Meni su nedostajale orgulje, da bih napravio jedan pravi orkestar za te uslove. Kafana je bila prelepa. U tadašnje vreme je imala erkodišn sa dva velika elektromotora u podrumu, koji je izbacivao dim, a ubacivao svež vazduh. Kuvari su bili par ekselans. Sve je bilo na jednom nivou. Onda me je Vlajko Brković, čuveni direktor tadašnje Valjaonice bakra i aluminujuma, pitao da li bih mogao da napravim neki ozbiljni orkestar. On je imao dobre klijente, jer je radio sa inostranstvom. Rekao mi je da mora, kada ih dovede u Užice, da ih odmah vrati u Beograd na ručak, jer u Užicu nije bilo mesta sa dobrom hranom i prijatnom atmosferom. Rekao bih da mogu, ako imam orgulje. Objasnio sam mu da bi bila dobra, harmonika mora da iza pet dobrih muzičara, ali ako imam orgulju, već imam basistu u levoj ruci, u desnoj imam melodiju i samo mi treba jedna gitara i bubanj i da to zvuči pristojno. Prodao sam harmoniku i imao sam samo dinare, dok je Vlajko radio, kao direktor velike firme, sa devizama. Doneo mi je orgulje iz Italije, a ja sam njemu dao dinare. I kada sam dobio orgulje i pojačalo, 21. septembra 1961. godine, zasvirali smo kao orkestar „Ere“. I od tada je Gradska kafana bila puna, postala je kultno mesto. Tačno se znalo ko gde sedi, a kada sam ja svirao, tražile su se rezervacije – seća se Brole.
Brole je u to vreme svirao šest meseci u Gradskoj kafani, a šest meseci na Zlatiboru. Njegov orkestar je bio fantastičan.
– Imali smo pevača Vlada Mrševića, kome su mnogi poznati pevači zavideli. Moj dobri prijatelj Đorđe Marjanović je za njega rekao da mu je taj glas, pitao bi pošto je sve. Cune Gojković ima mogućnost da iz punog glasa pređe u falset da se ne oseti, ja sam, vežbanjem sa Vladom, to uspeo i kod njega. Sećam se, jednom na Zlatiboru u „Palisadu“ u gornjoj sali, na večeri, bio je ministar inostranih poslova Čehoslovačke sa svitom, a mi smo svirali u baru. Tada je na Evroviziji pobedio Karlaj Got iz Čehoslovačke sa pesmom Tereza. Imao sam note te pesme, koje mi je doneo Vlajko Brković, i mi smo tu pesmu spremili za tri dana. Kada su Česi na spratu čuli da Vlado peva, svi su sjurili dole da vide da li je to Karlaj. „Ere“ su trajale punih 12 godina. Ostavio sam orkestarsku svirku, kada sam video da ne mogu ljudima obezbediti stalan posao. Desilo mi se da sviram u „Palisadu“ i upravnik, koji je organizovao muziku za „Slogu“, rekao mi je da idem na „Turist“. Otišao sam sa instrumentima i orkestrom u „Turist“, ali upravnik „Turista“ mi je rekao da imaju orkestar i da nisu svi potrebni. I tada sam ostavio orkestarsku svirku i počeo da sviram sam. Dvadeset tri godine sam svirao sa Popcem, Vujinović je pevao četiri godine, posle je pevao Milijan Popović i na kraju moj unuk – ispričao je Brole jedan deo svog života.
Svirao je Brole sa Đorđem Marjanovićem i Draganom Stojnićem, ali osim svirke, sa njima je bio i odličan prijatelj. Pored Vlajka Brkovića, koji mu je donosio note, to su radili i Đorđe i Dragan, kao i njegov veliki prijatelj Era Tošić, koji je bio direktor Muzičkog magazina.
– Meni je uzor bio Đorđe Marjanović, koji nikada nijednu negativnu reč nije rekao za bilo kog kolegu. On mi je donosio note. Tek što se pojavi neki hit, meni je Đorđe donosio te note. Gostovali smo zajedno u „Palisadu“, pevao je na „Turistu“. Bili su to lepi dani. A sa Draganom Stojnićem počeo sam da sviram u Sarajevu. On je bio sjajan čovek, samo je voleo dosta da pije. Morao sam jednom da ga nosim, i njega i harmoniku, i tada mi je došlo da ga zgazim. Dolazio je vrlo često u „Čigotu“, gde sam svirao punih 12 godina, četvrtkom, petkom i subotom. Dragan je tu dolazio sa svojom ženom Anđelkom i uvek mi je donosio note svih njegovih pesama, partiture od Kornelija Kovača, Stipice Kalođere… – rekao je Brole.
Brole je u životu svirao samo tri svadbe.
– U životu sam svirao samo tri svadbe. Desilo mi se da je jedan moj đak mahao parama ispred mene. Tada sam rekao – to mi se sada desilo i nikad više. Davao sam isntrumente da sviraju svadbe, ali ja ne – dodao je profesor muzike.
Na pitanje da prokomentariše današnje televizijske muzičke rijalitije, on kaže da gleda skoro svaki, da su neki sjajni, a neke prosto treba ukinuti.
– Pratim sve te muzičke emisije. Sada je najbolja emisija u Evropi „Nikad nije kasno“ i tu ljudi zaista vrhunski pevaju. Gledam i ove „zvezdice“ i to je čudo. Ima tako talentovane dece, koja mogu da strpaju u korpu za otpatke ove pevače koji se šepure. A „Grand“ je katastrofa, kao i ovi kompozitori u „Grandu“. Niti ima teksta, sve se svelo na tri reči, a nekada su tekstovi bili na ceni – prokomentarisao je Brole.
Naš sagovornik smatra da muzika treba da bude zabava, a nikako profesija.
– Pitaju me mnogi za svoju decu, koja idu u Muzičku školu. Ja im savetujem da im to bude zabava, a nikako profesija. A zašto? Zato što su naši vrhunski muzičari, naši najškolovaniji muzičari koji su prošli akademiju, i dopunske studije, i specijalizacije, i zaposlili se u Filharmoniju, imali plate 37.000 dinara – rekao je Broćić.
A poslednju svirku Broćić je imao prošle godine.
– Prošle godine sam svirao generaciji za 55 godina mature. Kompozicije smo svirali moj unuk i ja. Ali, svirali smo pesme koje su bile aktuelne, kada je ta moja generacija bila u Gimnaziji. Pet sati je to trajalo, a najviše smo svirali italijanske pesme. Moj unuk ima repertoare koje ima vrlo malo njih, ali ne može da peva, jer radi u banci po ceo dan – rekao je Brole.
Na kraju kaže da voli sve svoje učenike, da su to bili dobri momci, ali da su sada mangupi sa kojima rado popije kaficu.
Z. G.

Comments

comments

Povezani tekstovi

2 više komentara

Stranacki Ateista 25. mart 2016. - 12:14

Dansing u Gradskoj kafani je deo i moje mladosti i ne samo moje.Sreca i zadovoljstovo su me ispunili jedne letnje veceri u Malom parku na koncertu, ugledavsi gos.Brocica,setivsi priredbi uzickih osnovnih skola(orkerstra i hora skole Dusan Jerkoviic,hora moje skole Nada Matic i pokojnog razrednog staresine i dragog nastavnika muzike Vanje Suzdilovskog ).
Mozemo biti ponosni na nastavnike i vaspitace nase mladosti,jer svojom angazovanoscu i entuzijazmom, ljubavi prema izabranoom pozivu stvorili su LJUDE.
Hvala gospodine Brocicu i svako DOBRO

Srdacan pozdrav iz dalekog sveta

ponovi
Ana M. 2. april 2016. - 20:17

Hvala vam za ovaj divni clanak o nasem dragom nastavniku „Brolu.“. Cenili smo ga kao nastavnika mada nismo ni bili svesni kako je velika bila privilegija da nas bas on poducava prvim notama. O njegovom privatnom zivotu i teskom detinjstvu nismo ni znali; ovaj tekst me veoma dirnuo i ucinio da jos vise postujem Brola kao coveka, pedagoga i muzicara.

ponovi

Napišite komentar

* Koristeći ovaj obrazac slažete se da podatke čuvamo i koristimo na našem sajtu.