početak DRUŠTVO BILJA GRUJIČIĆ – STAV

BILJA GRUJIČIĆ – STAV

od nedelja
804 pregleda

bilja grujičić

STAV

Ni mamini sinovi, ni tatine princeze

Treba li da pocrvenimo od pisma koje su učenici jedne srednje škole uputili medijima, društvenim mrežama i koje se na kraju našlo i u štampanom izdanju? Treba li da pokažemo nemoć kada učenik brutalno pretuče svog školskog druga, ili kada ukrade školski dnevnik? Šta da radimo sa ocenom iz vladanja i kome je ona bitna? Ko se interesuje za nju?
Zakon ne predviđa krivičnu odgovornost za decu mlađu od 14 godina. Sve i da odgovornost postoji, da li nam je cilj dete na ulici? Svakako ne, pa mi uskoro i nećemo imati koga da školujemo.

Ljudski je grešiti, a i svakome treba dati šansu.

Kaže se da su nam nastavnici poniženi. Od koga, od čega? Da li je ova profesija društveno marginalizovana, da li se od nje previše očekuje? Kako želite da vaše dete vidi osobu koja stoji ispred njega? Hoćete li da ga naučite pojmu „autoriteta“? Sve su to pitanja koja se serviraju za doručkom u vašem domu. Tu je škola bespomoćna, to se u njoj ne rešava.
Da li je ovaj tekst o materijalnom položaju prosvetnih radnika? Ne, o tome je već dosta toga rečeno, a, boga mi, i pokazano. Ovde govorim o tome šta su očekivanja od ove društvene profesije, među kojima ima 84% visoko obrazovanih, što je daleko najveći broj među sličnim profesijama.
Pitanje je: Kako delovati preventivno? Može li se vlastiti ukus i stil života nastavnika nametnuti bukvalno, ne prisilom, već plasirati kao poseban dar i povlastica u odnosu na sve ono što je vulgarno, banalno i niže. Može li se mlad čovek naučiti da poštuje pravila ponašanja, odmerenosti, pristojnosti, način obraćanja, korišćenje određene leksike i dikcije? Hoće li to kod njega izazvati određenu dozu bunta i nečega što se doživljava kao nametnuto sa strane? Kaže se da ništa nije moćnije od reči. Treba li mladima objasniti da ukoliko žele da učestvuju i budu deo građanskog društva, da je građanin nešto što se postaje, a da je podanik nešto što se uvek može biti.
U Konvenciji o pravima deteta, pod tačkom „Obrazovanje“, stoji da će se školska disciplina sprovoditi u skladu sa pravima deteta i uz poštovanje njegovog dostojanstva. Međutim, sve manje mislim da smo mi, uz sve to, uspeli da razvijemo kod dece veštine društvene snalažljivosti, usled kojih bi bili optimistično istrajni pred porazom, sposobni da se brzo oporave i žive stvarni život.
„Primitivni i ograničeni ljudi imaju razvijenu sposobnost nadanja. Kod umnih i darovitih ljudi ta moć je, čini mi se, manja“, kaže Andrić. Ovoga puta biram da se nadam da ćemo generacijama iza nas, tj . našoj deci imati šta da ponudimo.

prof. Bilja Grujičić

Comments

comments

Povezani tekstovi

Napišite komentar

* Koristeći ovaj obrazac slažete se da podatke čuvamo i koristimo na našem sajtu.